Archive for آذر, ۱۳۹۳

نشریه اتحاد ملی اول دی ماه ۱۳۹۳

آذر ۳۰ام, ۱۳۹۳

در این شماره اتحاد ملی لامرد و مهر می خوانید:

  • راه قدس از کربلا آغاز شد؛
  • ارتش ۲۰ میلیونی در اربعین حسینی
  • مبارزه با فساد از اداره های لامرد شروع می شود
  • برگزاری هشتمین سوگواره کشوری تعزیه در لامرد
  • اولین نشست هم اندیشی پیشکسوتان دفاع مقدس جهت تجلیل از حماسه سازان هشت سال دفاع مقدس شهرستان های لامرد و مهر
  • شعاری که در حد شعار باقی ماند!!!
  • فلسفه ۲۶ آذر برمبنای مجاهدت و تلاش جهادگونه رانندگان و فعالان عرصه حمل و نقل است
  • جوابیه مدیر آموزش و پرورش لامرد
  • آیا احمدی نزاد اسماعیلش را قربانی می کند
  • چه کسانی به زیارت کربلای معلی رفتند

لینک دانلود…

شاعر تا همیشه شنیدنی است

آذر ۲۵ام, ۱۳۹۳

شاعر تا همیشه شنیدنی‌ست.
جمعیت با شکوه شب هجدهم آذرماه گویای این واقعیت بود که در این مرز و بوم شاعر تا همیشه شنیدنی است.
یازدهمین شب شعر روشنا طبق قرار شاعرانگی هر هجدهم، در سالن آمفی تئاتر اداره ارشاد اسلامی شهرستان لامرد برگزار شد .
اگر رویدادهای فرهنگی شهرستان را دنبال کرده باشید بدون شک شور و شوق وصف ناشدنی شاعران منطقه را در “شبهای شعر روشنا ” به چشم دیده‌اید.
این برنامه ها جلسات شعرخوانی منظمی هستند که ۱۸ هر ماه در لامرد به همت “انجمن ادبی روشنا” و یاری دوستان این انجمن مردم نهاد برگزار می شود. “کمیته شعر کلاسیک و نو” هرکدام جداگانه پس از دریافت و داوری اشعار ، آنها را به ” کمیته اجرایی” معرفی می‌کنند تا در برنامه شب شعر گنجانده شود.
چهارشنبه اول هر ماه تعدادی از اشعار خوانده شده در شب شعر گذشته، با حضور شاعر و دوستانی که در نقد دستی دارند در “کارگاه نقد شعر” تحلیل و بررسی می شود .
این ماه، نگاه ویژه به شاعران کودک و همنوازی گروه خردسالان از آمورشگاه شبدیز فضای این نشست شعرخوانی را بسیار متنوع و دلپذیر کرد.
برنامه با خواندن آیاتی از کتاب آسمانی آغاز شد و سپس مجری برنامه سرکار خانم زهرا آراسته – یکی از شاعران روشنایی- ضمن خوش آمدگویی جزییات برنامه را به اطلاع مخاطبان رساند. این نشست شعری در چند بخش متنوع ادامه یافت.
در قسمت اول برنامه شاعران زیر شعر خوانی کردند:
سید حسن هاشمی ، رضیه رستگار ، مکیه مجرد ، خلیل رحمانی ، سید امین موسوی.
بعد از خوانش چندین شعر، برنامه به تنوع نیاز داشت. محسن ستوده خواننده و نوازنده شهرمان ، کاری از مرحوم پاشایی را بازخوانی کرد و فضا حال و هوایی دیگر گرفت.
در بخش بعد سه شاعر خردسال دلنوشته های خود را برای جمع سراسر ذوق زده خواندند که تشویق‌های زیادی را به همراه داشت و بعد از آن موسیقی بی کلام ” ای ایران” از گروه خردسالان آموزشگاه شبدیز اجرا شد.
نکته جالب این قسمت از برنامه این بود که تمام حاضران در سالن، به احترام این سرود میهنی از جای خود برخاستد .
در بخش آخر برنامه ، آقایان: علی ابراهیمی محمدرضا کهن سال ،حبیب فتحی
بهرام حسن زاده و سید مصطفی حسینی و خانم ها مریم حسینی ،آرزو‌بیغرض ،معصومه علیپور ،عصمت قاسمی و طیبه مهر نگین شعر خواندند.
گفتنی است این مراسم با استقبال فرهنگیان ،استادان و دانشجویان زیادی همراه بود طوری که صندلی های سالن شهید آوینی اداره فرهنگ و ارشاد جوابگوی تعداد زیاد شرکت کنندگان این مراسم نبود و بعضی از مخاطبان شعر در سالن ورودی شاهد اجرای برنامه بودند.

امیدواریم که زنجیره‌ی این شعرخوانی و نشست‌ها که روشنایی و زندگی خاصی به فرهنگ این منطقه بخشیده است با حمایت بیشتری از جانب مسئولین وافراد فرهنگی شهرستان همراه شود و همچنان و با شور و قدرت بیشتری به کار خود ادامه دهد.

چند تصویر از مراسم:

نمای جمعیت

خلیل رحمانی

خردسالان شبدیز

نمای جمعیت 2

شاعر خردسال

مکیه مجرد

M.Kohansal

روز هوای پاک ۱۵ آذرماه (+عکس)

آذر ۱۹ام, ۱۳۹۳

‎ما به آن‌ مقصد عالی نتوانیم رسید
‎هم مگر پیش نهد لطف شما گامی چند…

‎سپاس بیکران تقدیم به تک تک تلاشگران و یاران محیط زیست و کلیه همشهریان فهیم و فرهیخته که در دومین همایش شهر پاک حاضر شدند و در تزریق ‌فرهنگ زیبایی و پاکیزگی به شهر، تلاش ورزیدند.

‎امید آنکه در این راه دشوار و تا رسیدن به شهری پاک همواره و بیش از پیش همراه و همدل باشیم.

‎با درود و‌سپاس فراوان:
هیئت موسس انجمن “رویش سبز جنوب”

‎ با تشکر از :

  • اعضاء انجمن رویش سبز جنوب
  • شهرداری لامرد
  • اداره محیط زیست شهرستان لامرد
  • اداره منابع طبیعی شهرستان لامرد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دو کلمه (ویژه تعزیه)

آذر ۱۴ام, ۱۳۹۳

نویسنده: سید محمد عمرانی

 

با توجه به اینکه درایام برگزاری آیین های سوگواری و اجرای مجالس تعزیه حضرت سیدالشهدا علیه السلام ، هرکسی از ظن خود یار این هنرآیینی (تعزیه ) می شود ، لازم دیدم “دو کلمه” را درباب کلیات تعزیه به استحضار سروران فرهیخته ام برسانم .

۱- اجرای تعزیه منحصر به کشور ایران نمی شود .

گرچه ایران دارای سابقه طولانی ترازمنا طق دیگر جهان در برگزاری این هنرآیینی است و در واقع خاستگاه تعزیه در سراسر جهان محسوب می شود ، اما در کشورهای عربی و اسلامی دیگر نیز همانند عراق ، لبنان ، بحرین ، ترکیه ، آذربایجان و …سابقه اجرای تعزیه وجود دارد و به صورت گسترده به وسیله شیعیان از آن استقبال می شود .

کتاب taziye in Iraq and som islmic countries نوشته دکتر عباس خدوم جمیلی است که در سال ۱۹۹۹میلادی در آکادمی مطالعات عالی آکسفورد ، ارائه شده است . نویسنده در بخش اول این کتاب (که درواقع رساله دکتری وی نیز محسوب می شود ) ضمن پرداختن به ریشه های پیدایش تعزیه ، از اجرای تعزیه باساختارنمایشی و سیرداستانی در برخی کشورهای عربی و اسلامی به ویژه عراق ،لبنان و بحرین یادمیکند .

اجرای تعزیه در ترکیه هم که برکسی پوشیده نیست . ترکیه حتی ادعای ثبت جهانی تعزیه در یونسکو به نام خود هم داشت!! …

۲- قدمت تعزیه منطقه لامرد بیش از یک و نیم قرن نیست .
براساس پژوهشهای انجام شده ، شهر شیراز در عصر زندیه خاستگاه تعزیه مصطلح (یعنی با ساختارنمایشی ، سیرداستانی و دیالوگهای منظوم ) است . (نک : شیراز خاستگاه تعزیه ، نوشته مرحوم صادق همایونی ) این رویدادبه حدود ۲۵۰تا ۲۶۰ سال پیش برمیگردد .یعنی اندکی پس از تثبیت حکومت زندیان در شهر شیراز .

بنابراین هیچ تعزیه ای بااین ساختار ، در هیچ جای کشور قدمتی افزون تر ندارد .

مرحوم استاد صادق همایونی دریکی از مصاحبه هایش میگوید : شخصی پیشم آمد و گفت نسخه های تعزیه ای دارم متعلق به چارصدسال پیش . گفتم برادر چهارصدسال پیش که ما تعزیه نداشته ایم ! گفت چارصدسال نه سیصدسال ! (خنده ) باز مخالفت کردم . گفت دویست سال (خنده ) …

این کلام بدین معنی است که تعزیه مصطلح یک دوره آغازین و شروع شناخته شده ای دارد و هرکسی نمی تواند برای آن تاریخچه و قدمت بسازد .

برهمین اساس ، برای تعزیه منطقه لامرد – بنابرآنچه در گاهنامه ثار (نشریه داخلی ستادمراسم عاشورا و تعزیه داری محله بنی هاشم ) هم نگاشته آمد – سابقه ای بیش از حدود یک ونیم قرن قابل تصور نیست . این در صورتی است که شاعران تعزیه منطقه درفاصله سن ۳۰ تا۴۰سالگی، اشعار تعزیه را سروده یا تدوین نموده باشند . در پژوهشهای انجام شده ، ازجمله براساس دوره سرایش و تدوین اشعارجدید و اصلاح متون پیشین در نیمه دوم قرن سیزدهم ، دو دهه پایانی قرن سیزدهم ، دوره آغاز تعزیه مصطلح در منطقه لامرد است .(برای تفصیل این موضوع ، نک : “ادبیات تعزیه” ، نوشته سیدابوالحسن عمرانی –کتاب آماده چاپ ازمجموعه پنج جلدی آثارمکتوب دفتر مطالعات تعزیه پژوهی جنوب ایران )

وقتی صحبت از ۲۰۰و ۳۰۰وبخصوص ۵۷۳ و ۷۰۰ سال !!!!!!!سابقه اجرا برای تعزیه منطقه به میان می آید ، موضوع به یک شوخی مضحک شبیه تر می نماید تا اثبات یک تاریخچه مستند برای یک هنر آیینی ؛ در منطقه ای که بیشتر داشته های فرهنگی و اعتقادی خود را مدیون چنین مراسمی میداند .۲۰۰ سال پیش هنوز شاعران تعزیه منطقه به دنیا نیامده بودند !!!و قس علی هذا بقیه تواریخ ….

لازم میدانم به عنوان یک هشدار یادآوری کنم اینگونه بزرگنماییهای غیرمستندبرای تاریخچه تعزیه لامرد نه تنها سابقه منحصربه فردی را برای تعزیه این منطقه اثبات نمی کند ، که موجب خدشه و خلل در اصالت و سابقه آن با هویت شناخته شده اش نیز می شود .

(درتهیه این “دوکلمه ” از محتویات کتاب “تعزیه تعامل مذهب وهنر” ، یکی دیگر از آثار مکتوب دفتر مطالعات تعزیه پژوهی جنوب ایران (نوشته اخوی، ابوالحسن ) نیز بهره گرفته ام .
خداوند همه ما را دراه خدمت صادقانه به اهلبیت علیهم السلام توفیق مرحمت فرماید .

2

13

لامرد شورا دات آی آر

آذر ۸ام, ۱۳۹۳

اطلاع‌رسانی دقیق و شفافیت در تصمیم‌گیری یکی از شعارهای اساسی و کلیدی کاندیداهای انتخابات اخیر شورای اسلامی شهر لامرد و به طبع اعضاء فعلی شورا در ایام انتخابات بود.

تشکیل گروه روابط عمومی شهرداری لامرد در واتساپ، راه‌اندازی سامانه پیامکی شهرداری ، همچنین انتشار گاهنامه شهروند لامرد اقدامات درخور و شایسته‌ای بود که در راستای پرداختن به این موضوع اتفاق افتاد.

علیرغم این تلاشها، وجود وبسایتی با امکانات متنوع که این ارتباط را دوسویه سازد، گستره‌ی جغرافیایی وسیعتری را دربرگیرد و همچنین آحاد جامعه اعم از شهروندان محترم لامردی، متولدین و منسوبین لامرد که در خارج شهرستان و بعضا کشور هستند و دل در گرو آبادانی سزمین آبا و اجدادی خویش دارند را مشارکت داده و فعال نماید، بیش از پیش ضروری می‌نمود.

همچنین به موجب ماده‌ی ۷۶(اصلاحی سال ۱۳۸۲) قانون تشکیلات و انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، شورای شهر و شهرداری و سازمانهای وابسته موظفند به نحو مقتضی و درصورت امکان با راه‌اندازی پایگاه رایانه‌ای، زمینه اطلاع عموم مردم را به طور مستمر از مصوبات، تصمیمات، عملکرد، بودجه، هزینه و درآمد خود فراهم نماید.

برهمین اساس ایجاد و راه‌اندازی سایت اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر لامرد از چندماه پیش در دستور کار شورا قرار گرفت و آنچه اکنون پیش روی شماست، محصول تلاش و کوششی چندماهه است که با بررسی کارشناسانه حداقل ۵۰ ـ ۴۰ سایت منتخب مربوط به شورای اسلامی شهرهای مختلف کشور، همچنین دقت در ابزارها، امکانات و نیز محتوای سایت‌های مذکور به ثمر نشسته است.

وب‌سایت شورای اسلامی شهر لامرد به آدرس Lamerdshora.ir چارچوبی ارائه نموده است تا در قالب آن ضمن اجرای مفادی از قانون شوراها، با ایجاد شرایطی، دستیابی مردم به اطلاعات مربوط به لوایح، طرح‌ها و مصوبات شورای اسلامی شهر لامرد تسهیل و تسریع شود.

در ادامه برخی قابلیتها و امکانات سایت برای آشنایی بیشتر و مطلوب‌تر تقدیم حضور میگردد:

ـ نقشه شهر: در این قسمت از نقشه‌ها و عکس‌های هوایی گوگل استفاده شده است. از آنجا که این نقشه‌ها فاقد جزئیات و اطلاعات لازم است با پیش‌بینی اعتبارات مورد نیاز تلاش خواهیم کرد در آینده نقشه GIS شهر با لایه‌های مختلف اطلاعات تهیه کرده و جایگزین نقشه موجود نماییم.

ـ مصاحبه‌ها و مقالات: در این بخش مجموعه‌ای از مقالات، مصاحبه‌ها و همچنین اظهارنظرهای اعضای شورای اسلامی شهر لامرد که در سایت‌ها و نشریات دیگر منتشر شده است، در اختیار مخاطبین قرار دارد.
این بخش از سایت پذیرای مقالات و مطالب ارسالی از سوی اصحاب قلم و متخصصین حوزه علوم شهری نیز می‌باشد.(info@lamerdshora.ir).

ـ شورایاری: دکمه شورایاری دروازه ورود ما به صفحاتی است که هر محله از محلات شهر گزارش اقدامات داوطلبانه و مشارکتی خود را در آن ثبت و ضبط مینماید.
صفحه مربوط به هر محله این فرصت را فراهم میسازد تا ضمن ارائه درکی واقع‌بینانه‌تر از شرایط هر محله برای مدیریت شهری لامرد، تاریخچه و وجه تسمیه محله، سیر تحول آن، زندگینامه شهدا ، ایثارگران و نخبگان علمی و فرهنگی محله، چهره‌های برتر محله، توصیف وضع موجود، مسائل و مشکلات و پتانسیل‌های هر محله را در معرض دید مسوولین و مخاطبین سایت قرار دهد تا از رهگذر آن شاهد ارتقاء مولفه‌های عمرانی، اجتماعی و فرهنگی در محلات باشیم و محلات را در رقابتی سازنده وارد نماییم.

ـ معرفی شهر: لازم به توضیح است با توجه به فقدان اطلاعات مورد نیاز در مورد شهر لامرد، عجالتا از فایل معرفی شهرستان لامرد استفاده شده است.

ـ ارتباط با اعضاء شورا: در جهت کانالیزه شدن و تسهیل ارتباط شهروندان با هرکدام از اعضاء شورا، امکاناتی تدارک دیده شده تا همشهریان لامردی علاوه بر درج و ارسال پیام(خصوصی)، مدارک مورد نیاز را نیز ضمیمه پیام خود نمایند.
بخش نرم افزاری سایت به صورت اتومات پیام‌ها و مراسلات را به آدرس پست الکترونیکی اعضا انتقال میدهد.

ـ طرح شناسایی نخبگان: تعدد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، بخصوص در رشته‌های مرتبط با مدیریت شهری، همچنین حضور تعدادی از آنها در پست‌های کارشناسی و مدیریتی شهرداری شهرهای کوچک و بزرگ کشور و لزوم استفاده از رای و نظر آنان برای اداره‌ی کارآمدتر شهر، اجرای طرح شناسایی نخبگان را بیش از پیش ضروری می‌نمود.
لازم به ذکر است در این طرح منظور ما از “نخبگان” تنها فارغ‌التحصیلان مقاطع بالای دانشگاهی و افراد تحصیلکرده نیست. جامعه هدف، تمام سرمایه‌های انسانی است که صاحب ایده و طرح‌اند؛ برای مثال و از جمله‌ی آنها شهروندانی که سالهای زیادی از عمر خود را در کشور‌های حوزه خلیج فارس گذرانیده‌اند و صاحب تجربه و مهارتهای فنی‌اند، مدیریت شهری آن کشورها را از نزدیک تجربه کرده‌اند و توقعات مترقی‌ای از شهر و مدیریت شهری در لامرد دارند.

ـ نظام پیشنهادها: این گزینه که در حال طراحی می‌باشد و فعلا بدون لینک است این امکان را فراهم میسازد تا افراد صاحب‌نظر، ایده و پیشنهادی را برای اداره بهتر امور شهر ارائه نماید و آن ایده در ادامه بوسیله افراد دیگر چکش‌کاری و پخته‌تر شود؛ تا در نهایت آن ایده و طرح که در فرآیندی علمی و هوشمندانه و با استفاده از خرد جمعی بهبود و ارتقا یافته، مورد استفاده مدیریت شهری لامرد قرار گیرد.

ـ نظرسنجی پروژه‌ها: دریافت و بررسی بازخورد پروژه‌هایی که در شهر انجام می‌شود به مدیریت شهری کمک می‌کند تا میزان رضایت‌مندی شهروندان را سنجیده و رهیافت‌های حاصل را در برنامه‌ریزی و اجرای پروژه‌های آینده لحاظ نموده و بکار گیرد.
بر همین اساس در این قسمت درصد رضایت همشهریان از پروژه‌ها تا حدودی مشخص شده و مدیریت شهری به ارزیابی دقیق‌تری از خود دست خواهد یافت.

ـ درباره‌ی شورا: در این قسمت مطالبی درباره جایگاه شورا، قوانین مرتبط با شورا، جایگاه شورا در قانون اساسی و … ارائه شده است تا ضمن درک جایگاه شورا در نظام جمهوری اسلامی، سطح توقعات و انتظارات مردمی نیز متناسب با حدود وظایف و اختیارات شوراهای اسلامی تنظیم و تعدیل شود.

ـ اطلاع‌رسانی شهروندی: در این بخش آموزشهای شهروندی، شیوه‌نامه‌ها، آیین‌نامه‌ها، ضوابط و مقررات مربوطه، تعرفه عوارض سالانه، نرخ کرایه وسایل حمل و نقل عمومی، بودجه شورا و شهرداری، گزارش عملکردها و درکل اطلاع‌رسانی‌های تکلیفی که قانون به عهده شورا گذاشته است برای استحضار عموم شهروندان در دسترس قرار خواهد گرفت.

ـ پروژه‌های هدف: در بودجه سالانه شهرداری معمولا تعدادی پروژه تعریف می‌شود که عمده بودجه عمرانی شهرداری نیز صرف این پروژه‌های هدف می‌گردد. به طبع اطلاعاتی شامل معرفی این پروژه‌ها، هزینه‌های برآورد شده و قطعی، ارائه نقشه‌ها و طرح‌ها، توجیهات فنی پروژه، برنامه زمانبندی اجرای پروژه، درصد پیشرفت کار به همراه تصاویری از مراحل پیشرفت پروژه در دوره‌های زمانی مشخص، از جمله حقوق شهروندی است که می‌بایست به صورت صحیح و دقیق به اطلاع همشهریان رسانیده شود. لذا با پیش‌بینی‌های لازم در سایت به این دغدغه نیز توجه ویژه شده است.

ـ اعضای شورای شهر: در این قسمت اعضای شورای اسلامی شهر لامرد در دوره‌های مختلف معرفی شده‌اند. اما از آنجا که اطلاعات اعضای محترم دوره‌های گذشته به صورت کامل در اختیار ما قرار نداشت صرفا در این مرحله به ذکر نام اعضا پرداخته شده است.
مشخصات شناسنامه‌ای، سوابق تحصیلی، سوابق اجرایی و مسولیت‌های فعلی و آدرس ایمیل اعضاء شورای اسلامی دوره‌ی چهارم در این قسمت قابل مشاهده است.

ـ مصوبات: مجددا یادآور میشود به موجب ماده‌ی ۷۶(اصلاحی سال ۱۳۸۲) قانون تشکیلات و انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، شورای شهر و شهرداری و سازمانهای وابسته موظفند به نحو مقتضی و درصورت امکان با راه‌اندازی پایگاه رایانه‌ای، زمینه اطلاع عموم مردم را به طور مستمر از مصوبات، تصمیمات، عملکرد، بودجه، هزینه و درآمد خود فراهم نماید.
در بخش مصوبات این امکان فراهم شده است که مصوبات دوره‌های مختلف شورا با اولویت مصوبات دوره‌ی چهارم به استحضار شهروندان محترم رسانیده شود. لازم به ذکر است درحال حاضر به دلیل آماده‌سازی فایل مصوبات جهت درج در سایت لینک‌های مربوطه تا مدتی غیرفعال خواهد بود.

در نهایت اینکه بدون شک این تلاش با همه‌ی وسواسی که خرج آن شده است عاری از عیب و نقص نمی‌باشد؛ لذا سپاسگزار خواهیم بود چنانچه نقطه‌نظرات و دیدگاه‌های سازنده خود را از ما دریغ نفرمایید.

همچنین در پایان تشکر و قدردانی می‌نماییم از:

ـ جناب آقای مهندس ابراهیم دهقان که با وجود مشغله فراوان مسوولیت طراحی و مدیریت فنی سایت را به عهده داشتند.

ـ جناب آقای محمد علی‌نژاد کارشناس محترم فرمانداری لامرد که فایل معرفی شهرستان را در اختیار سایت قرار دادند.

ـ کاپیتان محمود کرمی به پاس تهیه تصاویر هوایی زیبا از میادین و پارکهای شهر.

Screen shot 2014-11-29 at 9.43.40 PM

واعظان و منبران

آذر ۸ام, ۱۳۹۳

چند وقت پیش پای منبر واعظی نشسته بودم که به نکته ی جالبی اشاره کرد. گفت(نقل به مضمون): اگر توی جاده های بیرون شهر ، ماشین روبرویی برایمان چراغی بزند، می فهمیم که جلوتر پلیسی هست که ما را کنترل می کند. بنا براین به همین تذکر ساده اکتفا می کنیم و رانندگی مان را اصلاح می کنیم. چطور است که یک تذکر ساده ی انسانی غریبه که ما را نمی شناسد را جدی میگیریم و حرکت مان را اصلاح می کنیم اما این همه پیغمبر و امام آمده اند و به ما می گویند که خدایی هست، آخرتی هست، حساب و کتابی هست، چطور است که حرف این بزرگانی که می شناسیمشان و دلسوز ما هستند را جدی نمی گیریم؟
قیاسش خیلی به من چسبید.
اما طبق معمول ذهن کنجکاو من در همین جا متوقف نشد و هی از من پرسید: چرا؟
چرا؟
چرا؟

بالاخره مجبور شدم به این قضیه کمی عمیق تر فکر کنم . چرا ما یک چراغ زدن را جدی می گیریم ، اما بعد از آمدن هزاران پیغمبر هنوز این سوال بشر پابرجاست که: آیا خدایی هست؟آیا کسی صدای ما را می شنود؟
من با همین ذهن فشل ام به این نتایج رسیدم:
۱- هر وقت کسی برای ما چراغ زده ، کمتر از ده دقیقه بعد متوجه صحت تذکرش شده ایم، ماشین پلیسی را دیده ایم که دوربینی دارد و… . اما در طول تاریخ بشر هنوز یک نفر نیامده که بگوید “من مُردم و بعد از مدتی زنده شدم . رفتم آن دنیا، بهشت را دیدم ، جهنم را دیدم ، حساب و کتاب را دیدم و همه ی اینها صحت دارد. مردم مراقب باشید.”

۲- آن شخصی که برای من نور بالا می زند و می رود ، جریمه شدن یا نشدن من هیچ تاثیری بر زندگی اش ندارد. نه منتفع می شود و نه متضرر. اما ما در این دنیا کسانی را می بینیم که راه ارتزاق زندگی شان گفتن از خدا و آخرت است.در پایین ترین سطح واعظان و کشیش ها و خاخام ها و مفتی ها و …هستند و در سطح بالاتر حکومت های ایدئولوژیک را داریم که سقف قدرت بر ستون شریعت زده اند. طبیعی است وقتی انسان کشیشی را ببیند که بر کرسی می نشیند و از خدا می گوید در همان حال هم دستش در سفره ی توست ، پذیرفتن حرف او سخت تر است از پذیرفتن اشاره ی آن راننده ی روبرو که هیچ طمعی برمال تو ندارد.
۳- آن راننده ی روبرو چراغی می زند و می رود. تو خواه پند گیر خواه ملال. آزادی که اشارتش را بپذیری یا نه . اما در امور دینی و بالاخص در حکومت های ایدوئولوژیک قضیه به یک تذکر ختم نمی شود. اینقدر که انسان به نیت گسترش دین انسان های دیگر را کشته به دلیل دیگر نبوده است. در همین زمانه ی ما نگاهی به افکار “بوکوحرام ” و ” داعش ” بیاندازید. در مقام مقایسه ، مثل این است که شما به چراغ زدن ماشین روبرو توجه نکنید ، ناگهان خود راننده ی آن ماشین بیاید پایین و به جای شما پشت فرمان بنشیند !!
۴- تمام کسانی که برای شما چراغ می زنند ، خود آنها هم به این قانون چراغ زدن احترام می گذارند. یعنی این چراغ زدن در حصر گروه خاصی نیست. شما هم برای هرکس چراغ بزنی ، او سرعتش را کم خواهد کرد. اما در این سو کسانی را می بینی که از اعمال و کردارشان برمی آید انگار همین مبلغین آخرت و حساب و کتاب، اگار خودشان هم این قضایا را باور خیلی باور ندارند. به قول حضرت حافظ که این قسم از مبلغان دین را چنین نواخته :
واعظان کین جلوه بر محراب و منبر می کنند
چون به خلوت می روند آن کار دیگر می کنند
پرسشی دارم ز دانشمند مجلس باز پرس
توبه فرمایان چرا خود توبه کمتر می کنند؟

ده خومون

آذر ۵ام, ۱۳۹۳

تقدیم به مردم مومن و خوب وخونگرم دیارُم

خوش آن روزی که بِرنو شونِمون بی

به دَس داس و به چِل چاکونمون بی

 

میکرذیم زندگیمون با دل خوش

خونهَ ی خشت و گِل و حیوونمون بی

 

به دور هم، کِرِ یَک، تو دلِ دِه

یه دنیا دِلخوشی مهمونمون بید

 

به زیر سقفِ گُرزِ دیذ بَسته

چاله ی پر تَش پَسِ کَهلونمون بی

 

کسی غیر خودی اصلا نذاشتیم

غریبه گُرگکِ شیطونمون بید

 

فذامون دوره ای، گَپ بید و دِل واز

مُوهو گُرزینه بر لِیوونمون بی

 

دریچه، دووسه و دَرتا و وَرتَخ

همه از چو گِز گِزدونمون بید

 

ماوَین هر فُذا چَه بیذ و گاچَه

یَکَل خَسّ و خَشار خُورمون بی

 

خَجَه بَن، بُنجه و بُون و بریذَه

سوا، کاپون تویِ کَهدونمون بی

 

شی طاخِ مشکلون، مَشک، شیتَرِِش تار

پَسِ بونش کُتِ مُرغونمون بید

 

کَلَه ی بُنجیر بُنِ تیر و پلیسیر

کَلاغ جیرو سَر نودونمون بی

 

اتاق منزلی رَف داشت و چاختَه

کَلِش باد گیر، سی تاوسّونمون بی

 

کُمِ گُشنه به دنبال گُلی گوشت

به دور چاله ها موس موسمون بید

 

کسی از بینوایی گلّه نَی کرذ

بی پولی بندکِ تُمبونمون بید

 

به دنبال خاگِ مرغ خومونی

تو انبارِ کَهی جولونمون بید

 

اگر کَهره نیس آیویذ و نوایمَذ

دَرَی شو ده به ده پُرسمونمون بید

 

می خوسیدیم ماوَینِ خارخَجومها

مارِ نُوذین، دَمِ افسونمون بید

 

کریشک و مورِتَهل حَرحَرویی

علاجِ این تن نالونمون بی

 

اگر طفلی گیری یا گِرگِرو داشت

مَلازِش بَلگو ری ناخونمون بی

 

اگر اصلا نمیکرذیم علاجش

دوایش تُفته ی شوکورمون بی

 

مزار مُرده ها شَل بید و َالحَد

دو سه گُنبد توُ خاکسّونمون بید

 

خوشا روزی که پَی اشکال و پازن

میر اشکال دَو ، پَرِ سادولمون بید

 

تی پس تی کاروان ِ چاروِداران

به روُ در دشت و بّر و کوهمون بید

 

خوشا روزی که یک رِس لَرذ برکه

نوار و مَشکِ پُر اَو کولمون بید

 

دلِ شبهای تاریک در پسِ بون

صدایِ شروه خون در گوشمون بید

 

نگو با آسمون همسایه بیدیم

اِساره ِی آسمون پَهلویمون بید

 

می رفتیم پیش ملّا تویِ مکتب

همیشه چو تَرِش، پی جورمون بید

 

دوتیم لرد چَکو دَل میگرفتیم

گروچَه ی لَک به جای توپمون بید

 

خوشا روخَن خوش و خرما و خشکو

چه چاسی نون و پُرگ و سورمون بید

 

چو میمذ گاچَرون جُفت، فصل بَشکار

چِش باریدنِ بارونمون بی

 

می کاشتیم غلّه از کُه تا مَسیله

گا و بُرّه رِی خَرَمن کوبمون بی

 

ترَپّه، چَهره ریسک و بَچّه چیغو

نشونه ی کِشت و کار خوبمون بی

 

چو می شد موسِم خرما و خارک

خوشال از اینکه فصلِ کوچمون بی

 

می کرذیم طَو رطب ری بندِ مخها

کَپَر برپا، تویِ مُخدونمون بی

 

گپ و کوچیک پِشِ مُخ وایکَروندیم

تَخِ گرزُی تو حوض و جوبمون بی

 

تاوسّون شِی گِز و دروازه و کُور

تلیت کاکُل و دُو نونِمون بی

 

می کرذیم حاصل ، از اَو چَه و گاچه

دو جُنگه ی نَر به پشتِ دوُلمون بی

 

ز مسون سُرد سَرما ، سقف خونه

پُر از دیذ تَش پی سوزمون بی

 

خوشا پس توی خونه ، شوم ِ چِلّه

فَنر نَفتی ، چراغِ نورمون بی

 

به دور هم گِذَر تویِ دیخَلها

به رِی خُلگِ کفِ تَشدونمون بی

 

خوشا آن دوره یِ اَوماین و اُوخاگ

تلیت اَو پیا ، سی شوممون بی

 

اُوِ برکه چقد ارزش سیمون داشت

دَرَه پُر اَو ، سی شُشت و شورمون بی

 

نبیذ فرقی ماوین ِ ما اَهالی

جَت و نوذین و کولی دوسمون بی

 

نداری و فقیری سَهلمون بی

مهم در زندگی ایمون بی

 

جلو بیگانه آماده، شُوو و روز

تفنگچین عین شیر، ری بونمون بی

 

همیشه توُ سیلاخِ بُرجِ قعله

سُکاب و مَیجر و پَرّونمون بی

 

همه مَحرم ، همه با غیرت و مرد

خطِ قرمز، کشِ کیوونمون بی

 

زنان ِ کلِّ آبادی و اطراف

مِلِ دی و دازا،  ناموسمون بی

 

خوشا دوره ی پَل و پَترین و مَکنا

چه شوخ ، اُفتین ِ تَلی خُوسمون بی

 

همیشه از کُلین، خُرّ و دُراخی

مِلِ تَلواره، آوِنگونمون بی

 

اگر تعریف نَوو عینِ یه حوری

سُرِ بُشکِ خَزالِ شوخمون بی

 

دُرُسّن که یه خورذه سبزه بیذیم

ولی بی گیچنه سر جونمون بی

 

کسی مسواک بر آرگِش نیزد اما

مِلِ کاخِ سفید! دَندونمون بی

 

کجا بید ای همه رنگ و مِش و ژل

گِل سر شور ، خوراک مویمون بی

 

کا بید اسم شکیلا اُ ملیکا

رُقی،زینو  و زهرا نوممون بی

 

یادم نِیا کسی اسمش اَهورا

پسر اسم ائمه ، روحمون بی

 

نداشتیم اِی همه فیس و افاده

پَک و پَکّو ، پسِ پاتلونمون بی

 

جایِ گوشی موبایل و کیف تبلت

دعا دار از خِر و گِروونمون بی

 

کلاه وشال قبا بی رَخت مَردا

جومه ی پَس مُل گِرهنی، کولمون بی

 

دو تا عاشق بیذیم هر زن با شیگر

یکی لیلی ، یکی مجنونمون بی

 

می کرذیم عاشقی ما هم و لیکن

دسِ نومزاد، یه فَرسخ دیرمون بی

 

عروسی، اسب بازی، تیر و آماج

شباشِ شُو حنابندونمون بی

 

توُ عیشا اُرگ و جاز و کجا بی

سه پا، رقصی با نی هَمبونمون بی

 

چه خوش بی روزه یِ ماه مبارک

چه زیبا رسمِ جوشن خونمون بی

 

محرم تعذیه در گَهذُمِ دِه

به دور قتلگه افغونمون بی

 

گِلِ نعش حسین عین مُسکّن

شَفایِ درد بی درمونمون بی

 

گرفتاری اگر میمذ زمانی

تحّمل کردنش آسونمون بی

 

کسی دس نی نهاذ ری وقف و غصبی

یک اندر چال ، ترسَ گورمون بید

 

می رفتیم به ملاقاتِ هم و دو

سَر اَ هَم وازدن قانونمون بید

 

کَپ کیچه ، کیلی گرمه ی تنیری

چه جمعی ری سر ِ سِردونمون بید

 

یاسَه ام واویذه سی مرغ و بُز و گا

چه زیبا هِی هِیِ چیپونمون بید

 

دلُم تَنگن خدا می دونه سی ده

جواهر ، کیچه هایِ چولمون بید

 

نَوو شهر و رَه و برق و خیابون

که عین یک اَجل بَر جونمون بی

 

نَبی واعظ، ماوینِ ما گِیمینی

صَفا اُ سادگی در خونمون بی

 

احمد واعظ زاده

 

نشریه اتحاد ملی اول آذر ۹۳

آذر ۴ام, ۱۳۹۳

در این شماره میخوانید:

فرماندار لامرد: دستگاه های اداری در خدمت رسانی به روستاهای الحاق یافته آماده باشند
بسیج مکتب شاهدان گمنام
انتقاد شدید دکتر موسوی در صحن علنی مجلس از عدم اجرایی شدن طرحهای آلومینویم و اتان گیری
اففتاح مرکز تخصصی مشاوره و خدمات روانشناختی مهر
واکنش به وقت نشناسی و ترک جلسه توسط معاون فرماندار لامرد
پخت یک تن آش نذری
بازگشت بانوی پرافتخار لامردی از مسابقات اسیایی فوتبال

فایل پی دی اف نشریه را از اینجا دانلود کنید

روشنا پنجره ای به سوی شعر معاصر

آذر ۲ام, ۱۳۹۳

“شبهای شعر روشنا “ و ” کارگاه شعر و نقد ” دو برنامه ماهانه هستند که در ۱۰ ماه گذشته بصورت منظم برگزار شده اند و ازین رهگذر جوانانی مستعد و علاقه مند در حوزه شعر از نقاط مختلف شناسایی و به جامعه فرهنگی دو شهرستان لامرد و مهر معرفی شده اند.

۱۸ م هرماه  با “شبهای شعر روشنا “ و چهارشنبه اول هر ماه  با  “کارگاه  شعر و نقد”  ، کوشش هایی هستند  از این انجمن مردم نهاد  برای یادگیری ، آموزش و  ارایه هنری بزرگ که همواره محبوب هر ایرانی بوده است.

آنچه برگزار شده در حد توان و بضاعت ما و دوستانمان بوده و هدف، رشد شعر در سایه  جمع و جوی شعری است و نام افراد و  زمانهای یرگزاری در این میان ، قراردادی،  قابل تغییر و بهانه ای بیش نیستند. در  زمینه شعر ، نقد و کمک به اجرای برنامه های شعری منتظر دستهای یاریگر دوستان می مانیم.

کارگاه نقد این ماه بر خلاف  روال ماههای گذشته ،یک روز زودتر  و سه شنبه  به تاریخ  ۴ آذرماه ۹۳ ساعت ۲۰ در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد برگزار می شود.

شماره تماس برای ارسال شعر با واتساپ :

۰۹۰۱۶۱۴۸۹۲۲

رایانامه  :

roushana.ngo@gmail.com

وبلاگ :

roushana-ngo.blogfa.com

رکود نخبگان در پرتو نخبه کشی

آذر ۱ام, ۱۳۹۳

نویسنده: مسعود معصومی

دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق دانشگاه علوم قضایی

 

 

تلاش برای مشارکت دادن مردم در سرنوشت سیاسی خود به همراه جذب مدیران سیاسی کشور و منطقه یکی از سیاست های هر کشور و هر منطقه ای می تواند باشد که از طریق حق بر تعیین سرنوشت خود بدون تمایز قومیتی، دینی، نژادی، مذهبی یا حتی جنسیتی که از جمله حقوق و آزاد انسانی است به افراد ملت داده شده است. در این راستا، باید به دنبال بالا بردن سطح آگاهی های عمومی باشیم چون رشد فکری هر جامعه در مطلوبیت اداره و توسعه هر جامعه، نقش دست اولی را ایفا می کند که در گرو رشد سطح آگاهی های عمومی و مسئولیت پذیری افراد در نقش نمایندگان و مقامات سیاسی، حکومتی و مردمی نمایان می شود؛ بر همین اساس در بند دوم اصل ۳ قانون اساسی بر «بالا بردن سطح آگاهی های عمومی در همه زمینه ها با استفاده از صحیح مطبوعات و رسانه های گروهی و وسایل دیگر» تاکید دارد.

یکی از عوامل توسعه هر کشور و هر منطقه ای، بها دادن به نخبگان آن کشور است که ارتباط مستقیمی بین توسعه و نخبگان وجود دارد؛ به همین علت، نخبگان به علت نقش و جایگاهی که در اداره حکومت و توانایی سیاسی و مدیریتی که دارند تاثیر شگرفی بر تاثیرپذیری مردم نسبت به اعمال و تفکرات آنان دارند که نشان دهنده جایگاه و نقش موثر آن ها در ایفای مدیریت جامعه است. در این راستا، نقش موثر نخبگان در تحولات سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی را نمی توان نادیده گرفت که از طریق به کارگیری، ساماندهی و جذب این افراد، به دنبال تحقق اصل مشارکت مردم در ابعاد سیاسی و اجتماعی در عرصه توسعه و مدیریت سیاسی کشور باشیم.

با این توضیحات در مورد نقش نخبگان، در مسیر تحلیل گام می نهیم لکن اول باید یک آشنایی با نخبه و تعریف جامعی از آن داشته باشیم و بعد به موضوع مورد بحث بپردازیم اما قبل از تعریف نخبه با سوالاتی برخورد می کنیم:

در پروسه نخبگان محوری، جایگاه نخبگان منطقه کجاست؟ آیا نخبگان منطقه در پیشرفت و توسعه منطقه جایگاهی دارند؟ آیا نخبگان منطقه افراد معدودی هستند؟ آیا در انتخاب نخبگان منطقه، به انتخاب صحیح دست زده ایم؟ آیا نخبگان، محدود به شهرهای خاص هستند؟ آیا به دنبال نخبگان و به کارگیری آن ها بوده ایم؟ و سوالات دیگر

برای جواب دادن به این سوالات، ابتدا باید درک صحیحی از نخبه بدست آورد؛ نخبه شامل نخبه ابزاری و فکری است و تنها شامل نخبه فکری نمی شود «نخبگان ابزاری صاحب قدرت سیاسی و اقتصادی هستند و نخبگان فکری افرادی هستند که اندیشه، فکر، روش های بهینه، تئوری، آینده نگری و دوراندیشی تولید می کنند»(۱) با هم پوشانی این دو می توان در مسیر توسعه گام نهاد. در این راه، ما فقط به نخبگان فکری احتیاج نداریم، بلکه به نخبگان ابزاری نیز احتیاج داریم تا با استفاده از تفکر مدیریتی و سیاسی خود، افکار نخبگان را عملی کنند. داشتن نخبه فکری کاری را حل نمی کند زیرا ما زمانی می توانیم از افکار آن ها استفاده کنیم که راه حل هایی و افرادی برای اجرای آن افکار داشته باشیم، اما متاسفانه با تمرکز بر افرادی، که نقش مدیریتی و سیاسی فعالی نمی توانند داشته باشند بها داده شده و پشتوانه ای برای آینده بهتر نگذاشته ایم و فقط برای مدتی بر پستی نشانده ایم بدون توجه به اهداف و توسعه منطقه به این کار دست زده ایم.

با توجه به این مساله بالا، می توان این سوال را پرسید که آیا این اشخاص صلاحیت مدیریتی و سیاسی دارند یا خیر؟ برای پاسخ به این سوال، باید نگاه کنیم که دست به چه انتخابی زده ایم و اینکه امیال شخصی را، به اهداف کشور و منطقه ترجیح داده ایم که باعث عقب افتادگی و ایستایی منطقه شده است. با کمی دقت و توجه می توان دریافت که فقط به دنبال افرد خاص یا از گروه خاص یا از شهر خاص هستیم بدون توجه به افکار، اعمال، دانش، شخصیت، آینده نگری و دور اندیشی آن ها باشیم؛ پس باید برای انتخاب شایسته ترین ها در جامعه شایسته سالاری، به انتخاب صحیح دست زنیم.

۱ـ سریع القلم، محمود، عقلانیت و آینده توسعه یافتگی ایران، نشر مرکز پژوهش های علمی و مطالعات استراتژیک خاورمیانه، تهران، ۱۳۸۰، ص ۳۴