پاسخی به یک خرافه دیگر

آبان ۲۰ام, ۱۳۸۹ (دیده شده 506 بار)

اشاره: یکی از شگردهای مخالفان مذهب در ضدیت با آموزه‌های مذهبی، ترویج خرافه به نام دین است. استعمار و استعمارگران نیز به خوبی دانسته‌اند که برای مبارزه با حقیقت روشنی مانند دین، خوب به آن حمله نکنند بلکه « بد از آن دفاع کنند» سالهاست که خواب نامه‌هایی به زبان فارسی و عربی و انگلیسی در جوامع مسلمین توزیع می‌گردد که شیخ احمد که او را خطیب مسجدالنبی (ص) در مدینه معرفی می‌کنند, رسول خدا (ص) را در خواب دیده که امروز ۶۰۰۰ مسلمان مرده و هیچکدام وارد بهشت نشده‌اند این بدان جهت است که زنان فرمانبری از شوهران ندارند و ثروتمندان به فقیران مساعدت نمی‌کنند. هرکس ده‌بار از روی آن بنویسید خیر می‌بیند و روزی‌اش افزایش می‌یابد و هرکس از روی آن ننویسد یا نوشته را تکثیر نکند پس از ۹ روز در اثر بلا خواهد مرد. لازم است برای اینکه مردم بزرگوار و متدینین به زحمت نیفتند و این خرافه‌ها را به عنوان مشق ننویسند و در حرم مطهر ائمه و امام‌زادگان علیهم‌السلام، به جای مناجات با پروردگار به نوشتن این خرافه‌ها مشغول نشوند، مسایل مذکور نقد شوند. این نوشتار در راستای همین هدف تهیه شده است.
پاسخ به این خواب‌نامه‌ها:
۱- مهربانی خداوند ارحم‌الراحمین بسیار بیش از آن است که به دلیل ننوشتن یک مطلب ( بر فرض صحت) او را به بلایی گرفتار و جان او را بگیرد. مگر توزیع این مطلب کدام سطح از احکام خمسه تکلیفه را در بردارد؟ بر فرض که واجب باشد آیا خداوند ودود و مهربان بخاطر عدم انجام یک واجب!! انسان را هلاک می‌کند یا راهی برای توبه او باقی نمی‌گذارد؟ نگارنده این سطور بارها این نوشته‌ها را پس از محفوظ داشتن نام خدا و رسول (ص) و در انظار عموم و برای مبارزه عملی با این خرافه‌ها، پاره کرده و بحمد الله بلایی نیز متوجه او نشده است.
۲- وجود شخصی مجهول‌الهویه به نام شیخ احمد با مسئولیت خطیب یا امام جماعت مسجدالنبی(ص) به شدت مورد تردید است آنهم کسی که از سال ۵۰ تا امسال ۸۹ مرتباً در همین میسئولیت مانده است!!! و مدام نیز همین خواب را می‌بیند و اعلان عمومی ‌می‌کند.
۳- بااحترام تمام به رؤیاهای صادقه، اعتبار بسیاری از خوابهای دیگر در نظر علماء مورد سؤال و تردید است.
۴- علت به جهنم افتادن مردم در قرآن کریم که در اسناد آن به ذات مقدس خداوند هیچ تردیدی نیست، به صراحت ذکر شده و نیازی به نشر این خرافه‌ها نمی‌باشد. عللی مانند عدم تفکر، عدم تعقل و عدم استماع حق مطابق آیه ۱۰ سوره ملک «قالوا لو کنا نسمع او نعقل ما کنا فی اصحاب السعیر» و یا در آیه ۴۲ سوره مدثر، نماز نخواندن، زکات ندادن، با همنشین بد معاشرت کردن و تکذیب روز قیامت « یتسائلون عن المجرمین ما سلککم فی سقر قالوا لم نک من المصلین …» علل صریح به جهنم افتادن است. اتفاقاً یکی از علل به جهنم افتادن پیروی از همین خرافه‌ها و آموزه‌های نیاکان است «قالوا انا وجدنا ابائنا علی امه و انا علی آثارهم مهتدون» (آیه ۲۳ سوره زخرف)
۵- معمولاً هرچیز مهم مورد سوء استفاده نیز واقع می‌شود. اسکناس‌ها و چک پولهای با مبالغ بالا، احتمال تقلبی بودن در آنان بیشتر است و لذا مراقبت از آن نیز دقیق تر خواهد بود. نام پیامبر اکرم (ص)، انفاق به فقیران، احترام زوجین به همدیگر، بهشت و امثال آن آموزه‌های مقدسی هستند که در این گونه خوابنامه‌ها به شدت مورد سوء استفاده واقع می‌شوند و صد البته به همین دلیل، اعتبار تقدس آنان افزایش می‌یابد.
۶- به نظر می‌رسد هدف از نشر این اکاذیب و خوابنامه‌ها، خواب کردن مردم است که بیداری آنان همیشه مزاحم استثمار توسط قدرتها بوده است. در پایان برای تنویر بیشتر افکار عمومی مطلبی را در همین رابطه از شهید محراب حضرت آیه الله سید عبدالحسین دستغیب از کتاب «مهدی موعود» صفحه ۵۰ با عنوان «خواب‌نامه‌ها و نشر اکاذیب» نقل می‌کنیم و برای آن شهید بزرگوار و معلم اخلاق، علو درجات را از خداوند متعال مسئلت می‌نماییم.
نظر آیت الله شهید دستغیب در مورد این خواب‌نامه‌ها
« هر از چندی بعضی از این شیادها خوابنامه‌هایی منتشر می‌کنند و عده‌ای ساده‌لوح را تحت تأثیر قرار می‌دهند. مثلاً چندی قبل نوشته بودند شیخ احمد نامی متولی مسجد مدینه منوره در خواب دیده که چنین و چنان می‌شود ایهاالناس توبه کنید تا شش سال دیگر امام زمان ظاهر می‌شود. در حالی که در مدینه چنین کسی نبوده و نیست و بر فرض هم که باشد، از کجا چنین خوابی دیده باشد . مگر هر خوابی قابل اعتناء است. عجیب این است که هم‌زمان در چندین نقطه از مملکت نیز پخش می‌شود و لای قرآنها و مفاتیح در حرمهای مطهر می‌گذراند و قسم می‌دهند که این خوابنامه‌ها را چند مرتبه بنویسند که چقدر اجر دارد.
چه بسا دستهای خیانتی هم در کار باشد که این اکاذیب را نشر دهد و مردم را به این چیزها سرگرم کند تا از معارف و واقعیات باز بمانند و این‌طور وانمود کنند که این ملت چقدر خواب است، با یک خوابنامه می‌شود آنان را فریفت و با یک تکه کاغذی می‌شود آنها را از میدان بدر برد.
زنها بیشتر در معرض خطرند، اشخاصی پیدا می‌شوند که به بهانه دعای اولاد و طلسم و غیره، آنها را می‌فریبند. داروی محبت کدام است؟ بهترین اسباب برای جلب محبت شوهر، اطاعت اوست».
امید است جامعه اسلامی عملاً با این اکاذیب مبارزه نماید.
والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته

۱۶ پاسخ به “پاسخی به یک خرافه دیگر”

  1. نوشته شده توسط حمید1 در تاریخ ۲۰ آبان ۱۳۸۹ ساعت ۹:۴۶ ب.ظ

    سلام جناب آقای هنرپیشه
    فکر می کنید هنوز هم آدم هایی تا این حد ناآگاه هستند که چنین چیزهایی را باور کنند و مشق بنویسند؟
    آیا اصلا این مسئله آنقدر اهمیت دارد که برای آن مطلب نوشت؟
    آیا فکر می کنید کسی از خوانندگان این سایت در دام این خرافات سخیف گرفتار است؟
    به اعتقاد من خرافه های گستردهتر و دامنگیرتری وجود دارند که لازم است به آنها پرداخته شود نه چنین مسایلی که کمتر کسی به آن گرفتار می شود.

  2. نوشته شده توسط noghteh0ir در تاریخ ۲۱ آبان ۱۳۸۹ ساعت ۷:۱۶ ق.ظ

    تو یاهو هم زیاد از این پی ام ها و آف ها میاد، آخرشم نوشته اگه این کار رو نکنی چنان میشی و… ولی من میگم به کوری چشم اینایی که میخوان اسلام رو تا این حد مسخره کنن این کار رو نمیکنم ببینم چه اتفاقی میفته :-)
    البته جناب حمید۱ محترم واقعا افراد زیادی هستن که به این به قول شما مزخرفات اعتقاد دارن، حتی در جاهایی که مثلا خیلی جامعه از لحاظ فرهنگی و سطح دانایی پیشرفت کرده باز اینجور مسائلی هست، اینجا که دیگه جای خود دارد. مثلا همینایی که خودشون رو دعانویس معرفی میکنن یا مدعی ارتباط با امام زمان میشن چقدر حتی تو همون تهران طرفدار دارن، تو برنامه به سوی ظهور یکی رو نشون میداد میگفت این اول مدعی ارتباط با امام زمان بوده، بعد از مدتی ادعا کرده من خود امام زمانم، بهشون میگفته من ظهور کردم، پس دیگه لازم نیست نماز بخونید و دعا کنید یا حتی حجاب داشته باشید چون من ظهور کردم و دیگه نیازی به این کارا نیست و در آخر اصلا گفته من خدام :-)
    چقدرم کارش گرفته بوده، آقای هنرپیشه هم که این مطلب رو بیان کردن نخواستن به شعور شما توهین کنن، گفتن که اینجور مسائلی در جامعه هست و ای آقا حمید۱ که شما انقدر میفهمی به اونایی که نمیفهمن بگو اینا الکیه :-)
    البته درست میفرمایید که خرافه های دیگه ای هم هست که باید بهشون پرداخته بشه، مو که نماز خودوم میخونم، یه وقتی قرآن و دعایم میخونم، کارم به ای چیا هم نی، آیت الله بهجت گفته بهترین کار دوری از محرماتن، مو هم سعی کردم تا اونجای که میتونم ای نصیحتو گرچه خیلی سختن گوش بدم، بقیشم بقول مامانیمون خدا کریمن :-)
    راستی آقای هنرپیشه یه پیشنهاد، در مورد بهشت لطف کنید یه مطلبی رو ارائه بدین که ما بدونیم اگه آدم خوبی باشیم میخوایم کجا بریم، اینکه همش خوشی و بخوری و بخوابی که حال نمیده، چجوریه این بهشت؟ تازه من اینترنت رو به میوه ترجیح میدم :-)

  3. نوشته شده توسط مجيد وفادار در تاریخ ۲۱ آبان ۱۳۸۹ ساعت ۸:۵۶ ق.ظ

    درود
    حمید۱ جان گِنایی همه سنگ اَفتو زذن نیسه…تو اینجا در نظر نگیر که همه ی بچه ها مُلّا هسن و مساله

    میفهمن..ایکذه آذم گنا و هُلّر گنا هسن که فردا شونه بگن عکس فلانی تو افتو هسه حاضرن کور واون و

    نگه افتو بکنن…جدیدن دیگه ری موباهل (موبایل ) اس ام اس میزن ..مثلن یه اس ام اسی اومذ..به حق

    گوسفندی که..نه بیخیالش چی که ادمین میخا سانسور کنه خوذوم سانسور خوذوم میکنم…مُردُم از

    خودسانسوری

  4. نوشته شده توسط سپهــــر در تاریخ ۲۱ آبان ۱۳۸۹ ساعت ۶:۴۴ ب.ظ

    خرافه هایی که خیلی تابلو خرافه اند و لو میروند همچون مهره های سوخته، می سوزند و خرافه های نو می آیند! البته در کنار خرافه های قوی و باور کردنی قدیم!

  5. نوشته شده توسط زرتشت صفری در تاریخ ۲۲ آبان ۱۳۸۹ ساعت ۷:۴۱ ق.ظ

    سلام آقای هنرپیشه عزیز. امیدوارم هرجا هستی تندرست باشی

    مطلب رو خوندم. به نظر میرسید این قضیه رو زیادی جدی گرفتی آقای هنرپیشه. کسی که قرار باشه تو این دوره یعنی سال ۲۰۱۰ یان خرافات ها رو باور کنه مطمئن باش شما اگه هزار تا چنین مطالبی هم بنویسی توفیری نداره. چون شخصی که مغزش تا این اندازه منجمد هست با اینجور گوشزدها خوب نمیشود. البته نیازی هم نبود از واژه های استعمار, استعمارگر, استثمار و اینچنین کلمه های کلیشه ای استفاده کنید. هرچی استعمار هست از درون خودمون هست. پس چرا کسی نمیتونه مثلا انگلیسی ها یا آمریکائیها رو گول بزنه ؟ چرا تو کشورمون این مسائل هست ؟
    خلاصه سر خودت رو درد نیار آقای هنرپیشه عزیز. بقول دوستمون حمید, در حدی هم نبود که نیاز باشه بهش بپردازی.
    شاد باشی همیشه

  6. نوشته شده توسط مسعود اسدپور در تاریخ ۲۲ آبان ۱۳۸۹ ساعت ۸:۳۰ ق.ظ

    زرتشت جان

    برخلاف نظر ما اولن تعداد کسانی که گول این خرافه ها را میخورند بسیار زیاد است و کار فرهنگی در این زمینه باید با قدرت بیشتری انجام شود. البته جدیدن این کار مدرن شده و به ایمیلها و اس ام اس ها هم رسیده.
    در ثانی این گونه خرافه ها در همان کشورها هم زیاد است. همان انگلیسی ها اگر نمکدان سر سفره شان بریزد تا یک هفته خاب و خوراک ندارند.

  7. نوشته شده توسط عبدالصمد صفری در تاریخ ۲۲ آبان ۱۳۸۹ ساعت ۳:۴۸ ب.ظ

    اقا زرتشت
    به اعتقاد فیلیپ وارینگ نویسنده کتاب «فرهنگ خرافات»مردم دنیای غرب بخصوص انگلیسیها به لحاظ عقاید خرافی از تمام ملل جهان پیشی گرفته اند .به چند نمونه از عقاید خرافی انها اشاره میکنم:
    ۱-اگر زنی صاحب فرزند نمیشود باید قسمتهای مختلف خانه را جارو بزند
    ۲-اگر زن بارداری روی گور کسی پا بگذارد «بد»است وبچه اش د رشکم وی خواهد مرد
    ۳-فردی که دارای ابروهای پیوسته است دروغگو وگرگ صفت است
    ۴-اگر کسی به سکسکه بیافتد حتما یک نفردارد به او فکر میکند
    وصدها اعتقاد خرافی دیگر که مجال بیان ان نیست

  8. نوشته شده توسط زرتشت صفری در تاریخ ۲۲ آبان ۱۳۸۹ ساعت ۱۰:۰۰ ب.ظ

    مسعود جان: قسمت اول موافق هستم باهات که بایستی کارهای فرهنگی تو این زمینه صورت بگیره. در مورد خرافات تو کشورهای پیشرفته هم یاید گفت اینجور سنتها و خرافاتها در همه جای دنیا وجود داره اما در این کشورها فقط در حد سنت و آنهم قدیمی ها بهش نگاه میکنند و مسئله رو جدی نمیگیرند. اگه خواسته باشیم طبق مثالی که شما برای انگلیس زدید لیستی از خرافات ها رو تهیه کنیم که کشور خودمون شاید به میلیون هم برسه. دیگه کسی اینا رو رعایت نمیکنه و فقط از دید سنتی بهش نگاه میکنند.

    صمد عزیز: ممنونم که این کتاب رو معرفی کردی چون من اسمشو نشنیده بودم, اما همانطور که در پاسخ به مسعود هم عرض کردم, این خرافات ها در فرهنگ انگلیسی هست اما امروزه دیگه جایگاهی نداره. مثلا یه خرافات دارند که میگند اگه چتر رو در محیط سربسته باز کنی, وقتی بیرون بری بدشانسی میاری. پارسال من دقیقا در محل کارم همین کار رو انجام دادم که یه انگلیسی مسن بهم گفت چترتو ببند که بدشانسی میاری, و موقعی که با تعجب بهش نگاه کردم, خندید و گفت, این مال قدیم بوده و الان فقط جنبه ی فان (شوخی) داره. از اینجور خرافات ها در تاریخ فرهنگشون زیاد هست.

  9. نوشته شده توسط مجهول در تاریخ ۲۴ آبان ۱۳۸۹ ساعت ۱:۵۶ ب.ظ

    خرافه خوب، خرافه بد؟!!!
    با سلام بر دوستان عزیز

    ۱) چرا با دین خدا برخورد سلیقه ای می کنیم. اگر خرافه بد است همه جا بد است و برای همه آنها باید فرباد زد.
    ۲) خرافه ای به این وضوح در مسجد جمکران در رونق است. ملت برگه هایی را خریداری کرده و نامه ای به حضرت مهدی(عج) نوشته و درون چاه نو ساخته ای می اندازند!!! تا به دست حضرتش برسد و البته در غیر این صورت به دست ایشان نمی رسد. البته چاه آقایون هم با چاه خانم ها توفیر داره!!

    ۳) این همه بر منابر خواب هایی بیان می شود که هیچ اعتباری ندارد. و البته از بس که به خورد ملت داده اند. مردم بیچاره شرطی شده اند و حال جناب هنر پیشه می فرمایند که رویای صادقه البته خوب است و اما خواب از نظر علما اعتبار ندارد!! جای این سوال باقی است که کدام علماء!!

    ۴) ماه محرم نزدیک است. چرا کسی درباره خرافه های این ماه صحبت نمی کند؟ چرا هر گناه و دروغ و تحریفی را برای گریه گرفتن از ملت مجار می شمرید؟؟!!

    ۵) کاش جناب هنرپیشه عزیز مرز بین خرافه و غیر خرافه را روشن می کردند تا راحت تر بتوانیم بگوییم که چه خرافه است و چه نیست؟؟ چرا که بدون آن، این سوال همواره باقی است؟ که خرافه چیست؟

    ۶) به نظر من اگه ملاک تمییز را مشخص کنند، دیگر ملت شهیدپرور نیازی به این همه “خرافه ای دیگر” ندارند. و با این ابزار به راحتی خرافه بودن آن را تشخیص می دهند.

    از بیان خرافه های دیگر به دلیل برخی مشکلات معذورم.

    با سپاس
    مجهول

  10. نوشته شده توسط محمود ملکی در تاریخ ۲۴ آبان ۱۳۸۹ ساعت ۹:۲۹ ب.ظ

    جناب مجهول با عرض سلام و سپاس آقای هنر پیشه از پیشگامان مبارزه با کژیهایی است که شما برشمردید و این مطلب برکسی پوشیده است ایشان به اندازه توانایی خود در این زمینه با بیان و بنان تلاشی گسترده داشته و دارند و اینکه از برخی از این مجعولات در این سایت ننوشته اند دلیل بر برخورد سلیقه ای ایشان نیست. قطع می دانم که ایشان با این مواردی که شما برشمردید هیچ مخالفتی ندارند. در مورد اینکه ایشان ملاکی برای خرافه و غیر خرافه تعیین کنند سخنی بجاست اما مصداق ارایه کردن و بر شمردن نمونه ها تاثیر بسزایی دارد
    با تشکر

  11. نوشته شده توسط noghteh0ir در تاریخ ۲۷ آبان ۱۳۸۹ ساعت ۱۱:۳۴ ب.ظ

    سلام خدمت مجهول عزیز:
    در مورد نکته ی دومتون این رو بگم که روابط عمومی مسجد جمکران یک بیانیه ای دادن و در مورد چاهی که اشاره کردین توضیحاتی رو بیان کردن، این چاه اصلا جزء مسجد جمکران نبوده و در نزدیکی این مسجد در یک مزرعه قرار داشته، بعد از اینکه این اتفاقات میفته میخواستن این چاه رو خراب کنن که آیت الله فاضل لنکرانی جلو این کار رو میگیرن، این کار هم به این دلیل انجام نمیشه که مثلا اعتقاد داشته باشن اون چاه نامه هاشون رو به امام زمان میرسونه، نمی دونم اطلاع دارید یا نه که یک دعایی هست که باید برای اجابت دعا توی برگه نوشت و انداخت در آب جاری که این در مفاتیح هم هست و نوشته شده و کاملا سندیت داره و آیت الله فاضل لنکرانی هم به این دلیل جلو تخریب این چاه رو گرفتن، پس اونها نمیگن اون چاه قدرت فوق العاده ای داره، بلکه اون چاه هم مثل همه ی آب های جاری دیگه این در موردش صدق میکنه و چیزی که بین مردم رواج پیدا کرده اشتباهه، اگرنه اون بنده خداها اعتقادشون اینی که عوام فکر میکنن نیست

  12. نوشته شده توسط سپهــــر در تاریخ ۲۸ آبان ۱۳۸۹ ساعت ۲:۴۷ ب.ظ

    اگه بخوایم خرافه ها رو از رفتارمون کم کنیم که چیزی نمیمونه! بابا دلمون به همینا خوشه! بزارین زندگیمونو بکنیم!

  13. نوشته شده توسط موسی هنرپیشه در تاریخ ۲۹ آبان ۱۳۸۹ ساعت ۱۰:۵۲ ق.ظ

    با سلام خدمت همه کامنت نویسان عزیز وعرض تشکر از همه شما
    ۱- من با نظر مجهول کاملا موافقم که در دین خرافه بسیاری وارد می شود زیرا دین از نهادهای بسیار مهم بشری است و به اندازه همین هم دارای پیرایه ها وخرافات است وصد البته لازم است این رافه ها و پیرایه ها زدوده شود . برای سکه ۲۵۰ ریالی که تقلب نمی کنند چک پول تفلبی را باید بررسی کرد .
    ۲-کتاب فریادهای شهید مطهری بر تحریفات عاشورا ونیز سه جلد کتاب حماسه حسینی از این بزرگوار در راستای زدودن خرافات از نهضت پاک حسینی است که حتما مطالعه بفرمایید .
    ۳- در رابطه با مسجد جمکران وپیشینه تاریخی آن به کتاب (( شبهات مهدویت نوشته علی اصغر رضوانی )) مراجعه فرمایید .
    ۴- بنده نیز به عنوان خدمتگزاری در بخش فرهنگی مرتبا در نشست های فرهنگی به این خرافات پاسخ می دهم .

  14. نوشته شده توسط مجهول در تاریخ ۰۲ آذر ۱۳۸۹ ساعت ۱۰:۴۲ ب.ظ

    با سلام
    جناب هنرپیشه عزیز

    ملاک تشخیص خرافه از غیر آن را بیان نفرمودید؟!!

    واقعا برای من شبهه است که آیا می توان دینداری را از خرافه پرستی جدا کرد؟ جملات شعارگونه درمورد جایگاه عقل و … زیاد است اما در عمل هم اینچنین است و آیا دینداری بدان سان، بدون خرافه امکان دارد؟ لطفا پاسخ دهید.

    با سپاس

    مجهول

  15. نوشته شده توسط سپهــــر در تاریخ ۰۸ آذر ۱۳۸۹ ساعت ۸:۰۸ ب.ظ

    مجهول جان! هزار سال آقای هنرپیشه جواب همچین سئوالهای “شبهه انگیزی” رو نمیدن! مگه -حذف شده توسط ادمین- (این یه ضرب المثله! من تو بی ادب بودنش دستی نداشتم!!!)

  16. نوشته شده توسط موسي هنرپيشه در تاریخ ۰۹ آذر ۱۳۸۹ ساعت ۱:۱۶ ب.ظ

    با سلام و عرض تشکر از همه عزیزان ملاک خرافه از غیر خرافه از نظر ابن سینا عقل است هر چه عقلانی نیست خرافه است از نظر پیامبر اکرم (ص) نیز دو ملاک برای خرافه و غیر خرافه بیان شده است یکی قرآن و دیگری عقل . آن حضرت فرموده اند (( ما وافق القرآن فخذوه و ما خالف القرآن فاضبروه علی الجدار )) و نیز (( ما وافق العقل فخذوه و ما خالف العقل …..))
    پس بنا بر این پدیده علت داشته باشند در روابط علی و معلولی جایی داشته باشند