پاسخی به استاد صفرپور برای مطلب «انحراف، مولود وحدت شکنی»

خرداد ۲۱ام, ۱۳۹۱ (دیده شده 859 بار)

بسم الله الرحمن الرحیم

 

جناب آقای صفر­پور، تحلیل­گر سیاسیِ ارزش­مندمان، در مصاحبه­­ای در شماره­ی ۲۸۶۰ روز­نامه­ی سبحان، تحت عنوان “انحراف، مولود وحدت شکنی”، با توجه به تفسیر آیات ۹۲، ۹۳ و ۹۴ سوره­ی مبارکه­ی طاها، به این نتیجه اشاره نموده­اند که حفظ وحدت بسیار ضروری است حتی اگر خطر انحراف از دین وجود داشته باشد.

مقاله ی استاد صفرپور در سبحان

 

اگر مصداق این مطلب، ورود مستقلِ آقای غلام­عباس زارعی به عرصه­ی انتخابات مجلس سال ۱۳۹۰ بوده باشد، به نظر می­رسد مصداقِ درستی نبوده است. اشکال وارده به مطالب این مصاحبه در شرح آیات نمی­باشد بلکه اشکال به مصداق این مطلب، در صورتی که به حرکت آقای زارعی باشد، بر­می­گردد.

ما باید توجه داشته باشیم که اختلاف داشتن اگر از نوع اختلاف سلیقه باشد، طبق گفته­ی مقام معظم رهبری، مذموم نیست بلکه در بیش­تر موارد، مفید نیز هست.]۱[ آن اختلافی که در آیات قرآن کریم و در دین مبین اسلام، ناپسند شمرده می­شود، اختلاف به معنای تفرقه داشتن می­باشد. ما اگر تفرقه داشته باشیم و وحدت و یک­پارچگی خود را ازدست بدهیم، دچار خسارت بزرگی شده­ایم. با آمدن آقای زارعی در عرصه­ی انتخابات، آن­چه به نظر می­رسد اینست که در بین اصول­گرایان با اختلاف روبرو باشیم اما نه از نوع تفرقه بل­که از نوع اختلاف سلیقه. در حال حاضر مشاهده نمودیم که اگر دو دوست یکی طرف­دار دکتر موسوی و یکی طرف­دار آقای زارعی هستند، این­ها با هم دشمنی ندارند و کینه نمی­ورزند. این­جور نیست که دیگر خانه­ی همدیگر نروند و قهر کنند البته به­طور معمول کُرکُری­های خاص خود را دارند ولیکن مسئله­ی تفرقه و جدایی بین آن­ها وجود ندارد.

اگر بخواهیم مصداق تفرقه را در منطقه ببینیم، می توانیم از اختلاف دیرینِ لامرد و مهر نام ببریم. این  به معنای بدِ اختلاف داشتن می­باشد، یعنی تفرقه. چرا که عده­ای درلامرد یا مهربوده و هستند که حاضر نیستند پیش مهری یا لامردی بنشینند یا دیگری را خطاب دشمن می­کنند یا هم­دیگر را می کوبند. بر سر تقسیم امکانات درگیر می­شوند. در واقع این به معنای بدِ اختلاف داشتن می­باشد که طبق آیاتِ قرآن کریم، باعث فَشَل شدن جامعه می­شود  »وَ أَطِیعُواْ اللّهَ وَ رَسُولَهُ وَ لاَ تَنَازَعُواْ فَتَفْشَلُواْ وَ تَذْهَبَ رِیحُکُمْ وَ اصْبِرُواْ إِنَّ اللّهَ مَعَ الصَّابِرِینَ«.]۲[

در سطح کشوری که نگاه می­کنیم، می­بینیم به نحو زیادی اختلاف سلیقه­ها وجود دارد. در این دوره­ی انتخابات مجلس، از گروه اصول­گرایان دو دسته­ی عمده وجود داشت، به نام­های جبهه­ی متحد اصول­گرایان و جبهه­ی پای­داری انقلاب اسلامی که دو جبهه، لیست­های جدا­گانه­ای و در بعضی موارد مشترک، ارائه داده بودند. ما نمی توانیم این حالت را تفرقه در بین اصول­گرایان بنامیم.

خواه یا ناخواه، در انتخابات حدّ­اقل دو گزینه وجود خواهد داشت و مردم برای طرف­داری، دو دسته خواهند شد. یک دسته طرف­دار یکی و دسته­ی دیگر طرف­دار دیگری. اگر بخواهیم این را به معنای شکستن وحدت بنامیم پس حضرت امام خمینی (ره) نمی­بایست با مردم­سالاری دینی و مسئله­ی انتخابات موافقت می­کردند.

استاد صفر­پور هم­چنین با این مضمون گفتند که حضرت علی (ع) هم به خاطر حفظ وحدت، به نفع ابوبکر کنار رفتند. در این مورد نیز با تأکید بر تفرقه­آمیز نبودن شرایط حال بایستی در نظر داشته باشیم که در صدر اسلام و بعد از رحلت پیامبر (ص)، مردم از گردِ مولا علی (ع) دور شدند و فضایی به وجود آمد که ایشان را کنار زدند. اگر ایشان روی حقّ خودشان اصرار می­ورزیدند باعث تفرقه­ی شدیدی بین مسلمان­ها می­شد. ضمن این­که تفاوت دیگر وضعیتِ الآن با وضعیت آن­زمان در اینست که مردم به سمتِ آقای زارعی اقبال خوبی دارند.

در پایانِ مطلب یادآور می­شویم به یاری خداوند متعال، همه­ی ما در لامرد و مهر بایستی با اتحاد و هم­دلی و به دور از کینه­ورزی، منتخب مردم را در انجام به­تر وظایف نمایندگی، یاور باشیم.*

 

پی­نوشت:

۱-     بیانات در دیدار نمایندگان مجلس شورای اسلامی/ ۰۸-۰۳-۱۳۹۰

۲-     انفال / ۴۶

*لازم به ذکر است که این مقاله قبل از به پایان رسیدن زمان تبلیغات انتخاباتی مجلس در سال ۹۰، به دلیل مورد هجوم قرار گرفتن سایت تراکمه برای سایت­های مهرستان و نخل جنوب فرستاده شد. از تصمیم سایت نخل جنوب برای منتشر کردن این مقاله، اطلاعی ندارم اما یکی از دست­اندر­کاران سایت مهرستان، بابت مقاله تشکر کردند و گفتند که ما در انتخابات این دوره مستقل بودیم و به همین خاطر آن­را روی سایت نگذاشتند. این مطلب بعد از انتخابات برای آقای مهندس حقایقی، مدیر مسئول محترم روزنامه­ی سبحان هم فرستاده شد که پاسخی از ایشان برای چاپ کردن یا نکردن آن در ویژه­نامه به ما نرسید.

۷ پاسخ به “پاسخی به استاد صفرپور برای مطلب «انحراف، مولود وحدت شکنی»”

  1. نوشته شده توسط محمود حق‌شناس در تاریخ ۲۱ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۲۲ ق.ظ

    آقا مرتضی سلام …دیر آمدی .درمورد مطلبی که به حق به آن اشاره نمودیدباید بگویم که متاسفانه ما خواسته یا ناخواسته .آگاهانه یا ازسر عداوت و…با بعضی از باورهای اعتقادی مردم بازی کرده ایم .وبرای دفاع از تفکر غلط خود وحذف رقیب سیاسی خود حاضریم تاریخ .فرهنگ .مذهب واصولمان را به نفع جریان خاص خود مصاذره نمائیم.که این بدترین نوع تحریف حقایق دینی است.قطعا بداخلاقی های سیاسی درزمان انتخابات صورت میگیرد ولی به باورهای دینی واعتقادی مردم اهانت کردن از هیچ کس در هر پست ومقام ومنزلتی پذیرفته نخواهد بود .نباید مردم را همیشه سوار بر موجی کنیم که پایانش به نفع جریان خود باشد .حتی با سرنگونی باورهای آنان!!!اگرچه انحصاری اندیشیدن وآنرا به خورد توده مردم دادن در منطقه ما یک اصل شده که بر خلاف آن حتی فکر کردن خروج از دین محسوب میشود !واین همان فاجعه ای است که علما ورهبران دینی ما بارها گوشزد نموده وما را نهی کرده ا ند. وباز ما تحت عناوین مختلف ونامهای قشنگ ورنگارنگ اصرار داریم که تفکرات غلط خودرا در هر شرایطی به جامعه القا کنیم .شاید در کوتاه مدت برای دوستان نتیجه مثبت داده ولی به مرور زمان این تفکر باطل خواهد شد آنگونه که شما در این دوره از انتخابات ملاحظه فرمودید که مردم چه کردند …این پیروزی های تلخ به چه قیمتی …!پس باید دوستان باور کنند که اکثریت مردم با این نوع تفکر انحصارطلبانه مخالفند اگرچه چند صباحی پبروز تلخ میدان باشند .امید است استاد صفرپور عزیز ودیگر هم قطاران دانشگاهی اش نگاهشان به مطالبات مردم واعتقادات پاکشان عوض شود وهمه درجهت منافع انقلاب ومردم گام بردارند .

  2. نوشته شده توسط محمدعمرانی در تاریخ ۲۱ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۴:۰۱ ب.ظ

    با سلام خدمت آقای صفرپور
    ببخشید کی گفته علی (ع) به نفع شخص خاصی (اونم چه آدمی ) کنار رفته؟؟؟؟؟؟؟!!!!
    من کاری به بازی های سیاسی تون ندارم ولی خواهش می کنم بزرگان دین را وارد بازی سیاسی خودتون نکنید. علی به نفع هیچ کس کنار نرفت .( مناظره حاضرم)

  3. نوشته شده توسط محمد نعیمی در تاریخ ۲۱ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۵:۱۶ ب.ظ

    بسم الله الرحمن الرحیم
    در مورد امام علی تا جایی که من اطلاع دارم ایشان فقط اقدام نظامی نکردند و گرنه بر اساس انچه در تاریخ نقل شده امام علی و همسر و یارانش تلاش برای اثبات حقانیت خود انجام دادند اما زمانی که دیدند مردم اقبالی نشان نمی دهند سکوت کردند و در تفسیر المیزان دلیل هارون را ترس از دودستگی و حتی کشتار عنوان میکند و در تفسیر نمونه با اشاره به ایه ۱۵۰ سوره اعراف علت را اینگونه بیان میدارد “این جمعیت نادان، مرا در ضعف و اقلیت قرار دادند و نزدیک بود مرا بکشند” که اشاره به ضعف و اقلیت و ترس از کشته شدن دارد و اینکه ما بخواهیم با بروز هر اختلاف نظر حکم به سکوت کنیم نادرست میباشد چرا که در این دو مورد اولا اختلاف بر سر اصول و اعتقادات است ثانیا امکان نزاع و کشتار وجود دارد.
    من بر خلاف مقاله اصلا دنبال مصداق یابی نیستم و فقط سوالاتی در خصوص اصول مطرح شده در مقاله مطرح می نمایم.
    طبق این مقاله آقای احمدی نژاد از روز اول با ورود به عرصه انتخابات انحرافی در جامعه اسلامی ایجاد کردند.
    یک سوال (بدون مصداق یابی) اگر گروه حاکم دچار انحراف شوند با چه روشی که ایجاد اختلاف نظر و عقیده نکند میتوان حاکمیت را به مسیر درست برگرداند و حکومت را به دست انسانهای صالح سپرد.
    طبق این مقاله تنها حزب باید در ایران همان حزب جمهوری اسلامی ابتدای انقلاب می بود.
    البته من هم با برخی اتفاقات رخ داده شده در انتخابات از سوی برخی افراد از طرفین که مصداق واقعی تفرقه بود مخالفم و به عقیده من باید آن اقدامات را تقبیه کرد نه وجود تفاوت دیدگاه و نظرات و امام علی هم تلاش خود را برای بدست اوردن حق خود تا جایی که امکان نزاع وجود نداشت بیشتر ادامه نداد و از نزاع و جنگ جلوگیری نمود.
    از نظر من وحدت فقط در اصول معنی دارد و گرنه در مسیر و روش کار تفاوت کاملا طبیعی است.
    اگر وحدت با این تعبیر گفته شد در مقاله مد نظر باشد دیگر هیچ کجا نباید انتخاباتی شکل گیرد.

    حال که انتخابات تمام شده دوستان بیایند و به اتحاد فکر کنند.
    کاش سیاسیون کمی از بازیکنان فوتبال یاد بگیرند. در بازی های باشگاهی مقابل هم با قدرت قرار میگیرند اما در تیم ملی در کنار هم و دوستانه. بازی استقلال- پیروزی اسفند سال قبل تمام شد کاش حواسشان باشد که اکنون بازی ملی در کار است اما………..
    انشالله خداوند همه ما را به راه راست هدایت کند

  4. نوشته شده توسط احمد واعظ زاده در تاریخ ۲۱ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۶:۰۸ ب.ظ

    قابل توجه دوستان بخصوص مهندس مرتضی
    در این دوره فقط اختلاق بین عد ه ا ی بسیار قلیل بود اما مردم اختلافی باهم نداشتند

  5. نوشته شده توسط مرتضی اسدپور در تاریخ ۲۵ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۶:۱۶ ق.ظ

    به نام خدا
    سلام آقای حق شناس،
    آقای صفرپور از شخصیت های پاک و معتدل ما هستند که رابطشون با خیلی از گروه ها خوبه. وقتی یه فرد بر اساس مقدمات و اصول و موارد دیگه تحلیل می کنه، ممکنه قسمت هایی از تحلیلش اشتباه باشه برای مثال در مورد مصداق یابی اشتباه کنه. تحلیل ممکنه درست باشه یا نادرست کما این که تحلیل من هم ممکنه نادرست باشه مهم اینه که ما همیشه همدیگه رو امر به معروف و نهی از منکر کنیم و با کوچکترین اختلاف سلیقه ای دل هامون از هم دور نشه.

  6. نوشته شده توسط مرتضی اسدپور در تاریخ ۲۵ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۶:۱۸ ق.ظ

    یا حق
    سلام آقای عمرانی،
    البته آقای صفرپور در مصاحبه شون دقیق نگفته بودند که حضرت علی به نفع ابوبکر کنار رفتند و من نقل به مضمون گفتم یعنی از مصاحبه این جوری متوجه شدم که آقای زارعی هم به خاطر حفظ وحدت به نفع دکتر موسی کنار برند. حضرت به خاطر حفظ وحدت روی حق خودشون برای جانشینی پیامبر اصرار نورزیدند و حتی حاضر شدند که با سه خلیفه همکاری کنند.
    ممنون از شما

  7. نوشته شده توسط محمود حق‌شناس در تاریخ ۲۵ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۴:۳۱ ب.ظ

    سلام آقا مرتضی … فرمایشات شما در مورد استاد صفرپور منطقی وقابل قبول است . نگرانی ما شاگردان استاد صفرپور همین است که تحلیل گران سیاسی بااین مولفه هائی که شما درمورد آن بیان کردیدنباید در اختیار یک قدرت سیاسی خاص باشد که مردم با این تحلیل های یک جانبه در تصمیم گیریهایشان به اشتباه بیافتند وخدای نکرده مردم به آنان بعلت بازی با باورها واعتقاداتشان نگاهشان عوض شود وبه کسی اعتماد نکنند من مطالب ودیدگاههای این استاد عزیز در مورد جریان انحرافی واصلاح طلبان دنبال کرده ام که تا حدودی قابل قبول ولی جای نقد فراوان دارد .شخصیتی همچون ایشان باید نگاهشان به مسائل وجریانات منطقه وکلان کشور منصفانه تر ومنطقی تر باشد .مردم ما اوضاع کشور ومنطقه را بخوبی رصد میکنند وبیگانه نیستند لذا باید با ظرافت خاص مسائل را تجزیه وتحلیل کرد از استاد صفرپور بخاطر این قضاوتمان اگر اشتباه می انگارند عذر خواهی میکنم و التماس دعا دارم . موفق باش دائی مرتضی .