فرصتی نیکو برای همه

دی ۴ام, ۱۳۸۹ (دیده شده 825 بار)

بالاخره پس از ماهها بحث و گفتگو و فراهم آمدن تمهیدات لازم ، آخرین مرحله از طرح هدفمندی یارانه ها با واریز یارانه به حسابهای مردم و تغییر قیمت ها شکل اجرایی به خود گرفت . صرف نظر از بحثهای مربوطه که اتفاقا خیلی هم مهم می باشند ، اجرای این طرح اقتصادی فرصتی به غایت مغتنم برای همه مردم و مسئولین است تا با استفاده از فضای ایجاد شده ، اقتصاد خانواده و اداره خویش را مدیریت کنند . در این رابطه چند نکته قابل تامل و دقت است :
۱- همه باید تلاش کنیم که موارد اسراف و تبذیر را در خانواده و اداره خویش با دقت پیدا نموده و به رفع آن اقدام کنیم . زیرا اسراف و تبذیر کنندگان در فرهنگ نورانی قرآن کریم و فرمایشات معصومان به عنوان کاری حرام تلقی و این گروه برادران شیطان خوانده شده اند . (( ان المبذرین کانوا اخوان الشیاطین و کان الشیطان لربه کفورا )) (۱)از سوی دیگر در فرهنگ اهل بیت علیهم السلام ، قناعت گنجی تمام نا شدنی شمرده نشده است (( القناعه کنز لا ینفد )) برخی از راههای عملی برای تحقق چنین اهدافی عبارتند :
– خاموش کردن چراغهایی که لازم نیست که بویژه در ادارات این مهم هزینه جاری آنها را به شدت پایین می آورد .
کاشت سبزی در باغچه خانه ها یمان می تواند بخشی از هزینه ها را کم کند .
– تامین برخی اقلام با دسترنج خود مانند خیار شور و مربا که به راحتی توسط زنان خانه دار قابل تهیه است.
– حال که قیمت نان به صد تومان رسیده از طرفی مردم از اسراف بپرهیزند و از طرفی نانوایی ها با افزایش کیفیت نان به جلب مشتری اقدام کنند در غیر این صورت مردم به مرور زمان متقاعد می شوند که از یارانه نان استفاده کرده و با خرید آرد ، تنور نان محلی داغ کنند که برایشان کاملا مقرون به صرفه است .
– شیرهای آبیی که چکه می کند ، سریعا ترمیم شده و اداره های آبفا ی روستایی و شهری با رسیدگی سریع به موارد نقص شبکه ، از هدر رفتن آب جلوگیری کنند .
– برخی از لامپ های خیابانی بصورت شبانه روزی روشن است که لازم است اداره محترم برق با تعویض فتوسل ها و اتوماتیک کردن روشنایی ، نسبت به هرز رفتن انرژی جلوگیری نماید .
¬- به نظر می رسد تهیه یک برنامه غذایی برای خانواده ها که بر اساس آن صبحانه ، ناهار و شام تهیه شود، ضرورتی اجتناب نا پذیر است .
– دفترهای دانش آموزانی که از سال قبل اضافه شده برای سال بعد مورد استفاده قرار بگیرد .
– کتابهای اضافی دانش آموزان در پایان هر سال تحصیلی توسط ادارات آموزش و پرورش جمع آوری شده در صورت امکان برای دیگران استفاده شده و گرنه به کارخانه هایی کاغذ سازی فروخته شده تا دوباره بازیافت شود .
شهرداری نسبت به تفکیک زباله ها به (( کاغذ و کارتن ، شیشه ، زباله های عفونی ، مواد غذایی فاسد شدنی ، پلاستیک و نایلون و …..)) هم بار زباله خود را کاهش داده و هم عملا به بازیافت زباله اقدام کند .
– ادارات جهاد کشاورزی و شهرداری سیستم آبیاری غرق آبی را به آبیاری قطره ای بطور کامل تبدیل نمایند تا ازهرز رفتن آب جلوگیری کنند. هر چند پیش از این اقدامات در خور تحسینی صورت گرفته است که جای تشکر دارد .
۲- علیرغم اینکه دولت محترم بحث مدیریت سوخت و جلوگیری از قاچاق آن را از مدت ها در دستور کار داشته و بحمد الله نیز با جهادی نیک ، موفق شده است اما به نظر می رسد در مورد افزایش قیمت سوخت ، میان بنزین و گازوئیل نتاسبی منطقی برقرار نیست . زیرا افزایش قیمت گازوئیل از ۱۶۵ ریال به ۱۵۰۰ ریال بعنوان سهمیه دوم و ۳۵۰۰ ریال به عنوان آزاد بر روند قیمت ها تا ثیر خواهد گذاشت . این در حالی است که بنزین از ۱۰۰۰ ریال به ۴۰۰۰ ریال به عنوان سهیه دوم و ۷۰۰۰ ریال به عنوان سهمیه آزاد تغییر یافته است .
از سوی دیگر اکثر حمل و نقل ایران از گازوئیل است و بیم آن می رود که اثر تورمی این موضوع به روی قیمت ها آشکار شده و نهایتا قشر محروم دوباره با چالشی جدید مواجه شوند . اکنون که دولت خدمتگزار آمادگی خود را برای پذیرش نظرات اعلام کرده ، شاید لازم باشد که در قیمت گازوئیل تجدید نظر فرما یند و یا یا افزایش سهمیه مشکل را مر تتفع نمایند .
خداوند به دولت و مردم در اجرای صحیح این طرح که به گمان برخی ها ، جراحی اقتصادی است ، توفیق مضاعف دهد .
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
پی نوشت ها :
۱- اسراء آیه ۲۷

۱۲ پاسخ به “فرصتی نیکو برای همه”

  1. نوشته شده توسط ای دل غافل در تاریخ ۰۴ دی ۱۳۸۹ ساعت ۱۲:۵۷ ب.ظ

    با سلام
    ۱- کاشت سبزی در خانه
    ۲- درست دکردن خیارشور و مربا در منزل
    ۳- پخت نان محلی
    ۴- و…………..چه استدلالهای جالب دیگری
    –حذف شده توسط ادمین–
    با این سخنان شما جالبتر بود تیتر را اینگونه می نوشتید (فرصتی نیکو برای دولت)
    مواردی را به عنوان صرفه جویی نیز اینجانب ذکر میکنم:
    ۱-استفاده از احشام اهلی بجای خودروهای سایپا و ایران خودرو
    ۲-نگهداری از گاو و گوسفند برای تهیه گوشت و شیر مورد نیاز
    ۳-کاشت درخت در منزل و استفاده از چوب آن برای گرم کردن محیط خانه
    ۴-درست کردن شمع در منزل جهت ایجاد روشنایی(البته برای قشر پولدار جامعه- قشر کم درامد از همان هیزم استفاده کنند)

  2. نوشته شده توسط سبخی در تاریخ ۰۴ دی ۱۳۸۹ ساعت ۱:۴۵ ب.ظ

    سلام

    من یک پیشنهاد خوب دارم. کلی از شوره زارهای اطراف مسیله و دور و بر سبخی بلا استفاده مونده . میتوان از ان برای تولید انبوه خیارشور استفاده کرد.

    اقای هنر پیشه عزیز مواد اولیه خیار شور و مربا از کجا تامین می شود؟

    با تشکر

  3. نوشته شده توسط همشهری در تاریخ ۰۴ دی ۱۳۸۹ ساعت ۱۰:۱۳ ب.ظ

    جناب هنرپیشه شما ظاهرا از افزایش قیمت اب و ارد بی خبرید که این پیشنهادهای فوق العاده ارائه میدهید.البته همانطور که شما هم اشاره کردید افزایش قیمت گازوئیل واقعا غیر کارشناسی ست و ضررهای جبران نا پذیری را متحمل جامعه میکند.

  4. نوشته شده توسط arash در تاریخ ۰۵ دی ۱۳۸۹ ساعت ۱۲:۳۵ ق.ظ

    یاد حرف های امام در ۱۲ بهمن ۵۷ افتادم.

  5. نوشته شده توسط رها در تاریخ ۰۵ دی ۱۳۸۹ ساعت ۳:۴۶ ق.ظ

    برادر عزیز جناب آقای هنرپیشه

    اول عرض کنم “دلسوزی” شما قابل ستایش است و طرح هدفمند شدن اجرایش جسارت می خواست و باید به دولت آفرین گفت…
    اما بعد:

    عزیز من قرار نیست ملت عزیز ایران به عصر پارینه سنگی برگردند، به گفنه خانم ” جین جکوبز” زنان کشاورزی اختراع کنند و کلهم برگردیم به ما قبل تمدن!
    خوب من !
    جای بسی تاسف است که شما به عنوان حامی طرح نتوانسته اید مبانی آن را و فلسفه ی آن را خوب بشناسید . دوست من بحث بر سر اسراف نیست اصلا ، موضوع “توزیع مناسب و مجدد سرمایه و مهم تر بهره وری و افزایش تولید است” .
    گرامی خوب!
    انگار شما دارید طرحی دیگر را اجرا می کنید ، “جیره بندی” و تمام !
    فرض کنیم که مردم خود همه ی مواد غذایی را تولید کنند ، زنان سبزی بکارند و مردان جوراب های خود را بارها رفو کنند ، کودکان ما کتاب ها و دفترهایشان را به هر شکلی شده به سال بعد بکشانند و …اصلا همه بلانسبت خر سوار شویم؟
    بخشنامه کنند یک مدل غذایی خاص و از فردا یکسان غذا بخوریم!
    سؤال : اقتصاد علم چیست؟
    کدام اقتصادی پویا است؟
    اقتصادی که چیزی مصرف نکنیم؟

    آیا “بی مصرفی” بی تولیدی” نمی آورد؟
    قلب تپنده ی اقتصاد مگر تولید نیست؟
    شما که تیر خلاص می زنید به تولید! باز گشته اید به قبل از تقسم کار!
    نفرمایید که ما تولید می کنیم برای بازارهای “بین المللی”!
    آخه آنها هم همین را می گویند !
    نه! بحث این طرح که شما الته به درستی آن را مهم فرض کرده اید چیز دیگری است:
    “تولید” و روی آوری به “اقتصاد باز و سرمایه داری”
    قبل از آن واگذاری تولید” مثلا ” انجام شده، قرار است “مصرف کننده” نیز از چتر حمایتی یارانه ای خارج شود و چتر تامین اجتماعی گسترش یابد” البته اگر گسترش یابد!
    بعد هم پیوستن ایران به WTO
    آنوقت می دانید شعار چیست؟:
    “تولید بیشتر برای مصرف بیشتر/ مصرف بیشتر برای تولید بیشتر
    بنده ی حقیر هم کاملا با اجرای طرح موافقم اما درباره ی سرنوشت “سرمایه ی برگشتی حاصل اجرای طرح” سؤالات جدی در ذهن ما است.
    درباره ی بهینه سازی در مصرف آب با شما موافقم، اما راهکارهای آن که ارائه کرده اید “مبتدی ” است .
    این “باغچه” را خوب آمده اید: در مدل مسکن مهر که دولت آن را هدف گذاری کرده آیا برای باغچه جایی هست؟!!!
    سؤال: فکر نمی کنید مدل تولید کشاورزی که شما فرموده اید آب بیشتری را درخواست می کند؟
    تنور راه بیندازند؟!!! در لامرد؟ یا کلان شهرها؟ آااااه خدااااای من ( به سبک مدیری بخوانش)
    تنور شما با چه سوختی داغ می کند اخوی؟؟ در یونان : با گاز / چوب / سرگین
    نگو با اکسیژن خالص! با سرگین و “پشکل”؟
    سؤال: سرگین و پشکل از کجا بیاوریم؟
    با چه وسیله ای بیاوریم؟
    از دودش بگذریم؟ کجا آتش بیندازیم در آن؟
    خاکسترش را شهرداری باید حتما “تفکیک” کند!
    با گاز؟ این گزینه را حتما علامت نمی زنید .!
    این تفکیک زباله هم خوبه ولی اجراش فکر کنم بودجه ی یک سال کشور ایران را می خواهد . در ضمن زباله های عفونی” عموما شامل بیمارستان هاست حاوی عفونت های ویروسی و میکروبی … که به شکل کاملا تخصصی نابود می شود و خیلی ربط به منازل ندارد … الته بقیه که فرموده اید جالب است و قابل قبول .
    ما مخلصیم اما :
    اقتصاد علم تولید است و مصرف ! نه علم “تعطیلی مصرف”
    مصرف خوب است / ولی باید هزینه ی واقعی آن را هم داد/ …
    تولید کننده ی خوبی باشد – خوب مصرف کنید – خوب پول بدهید . البته صرفه جویی چیز خوبی است !!
    در هر صورت باید به اجرای طرح کمک کرد، طرح “هدفمندی” را عرض می کنم نه “طرح جیره بندی” !! جیره یندی ناشی از اضطرار است، در مدیریت بحران جای دارد نه در مدیریت توسعه…
    یک سؤال اساسی:

    حال که هزینه ها و قیمت ها دارد “جهانی” می شود و هر قیمتی را با اروپا و آمریکا و دبی … مقایسه می کنیم / آیا دولت به نظر شما “حقوق” ها را هم جهانی می کند ؟
    مثلا به یک معلم دبیرستان عالی، حداقل ۲۰۰۰ یورو می دهد؟ به پرستار؟ به کارمند بخش عالی ، به …
    اصلا ۱۰۰۰ تا قبوله (خیرش ببینی قبول کن صلوات بفرستیم)
    اگر اضافه کرد که قبول اما اگر اضافه نکرد، شما کدام گزینه انتخاب می کنید :

    الف: به دست معلم ها و پرستارها اصولا پول درشت نباید داد زیرا گم می کنند .
    ب” معلم ها و پرستارها جنبه ندارند و سریع با ۲ میلیون تومان پس انداز، شغل خود را تغییر می دهند و کشور با مشکل روبه رو می شود .
    ج: معلم ها و پرستارها که سواد و دکترا ندارند و سواد و دکترا فقط ا.ر.م دارد .
    د: معلمی اصلا شغل نیست ، عشق است و عشق هم که پولکی نیست .
    جواب درست: من غلط کردم بی خیال جونم، خیلی مخلصیم !

  6. نوشته شده توسط noghteh0ir در تاریخ ۰۵ دی ۱۳۸۹ ساعت ۶:۴۰ ق.ظ

    آقای ای دل غافل، آقای هنرپیشه یک مثال های شدنی زدن که تو دنیای امروز شدنی هست و نه این مثال هایی که شما زدین و نوشته رو مسخره کردن
    آقای سبخی شما امتحان کنید پیشنهادشون رو ببینید چقدر به نفعتون میشه، اگه شما به جای خریدن دو تا شیشه خیارشور برید به همون قیمت خیارسبز بخرید می بینید که اندازه ی ۱۵تا شیشه خیارشور می تونید خودتون درست کنید.
    در مورد قیمت آرد هم خوب مردمی که آردهاشون رو از نونوایی ها تهیه می کردن که یارانه نداشتن و به قیمت آزاد آرد رو تهیه می کردن، پس هیچ فرقی برای مردم نکرده که اگه حتی تا حدودی این تغییر ایجاد بشه باز هم سود بسیار بیشتری می کنن.
    البته در مورد اصل پیشنهادها نظری ندارم، ولی گفتم انتقادا می تونست به چیزهای دیگه ای باشه، مثلا اینکه دولت که نگفته شما برید این جوری صرفه جویی کنید، دولت گفته اگه قبلا زیاد مصرف می کردید الان درست مصرف کنید و نه اینکه مصرف نکنید، پس حتی اگه برای خونواده ها بصرفه باشه نباید انتظار داشت این جوری اینها رو تهیه کنن که بهشون فشار نیاد، این انتظار از دولت هست که مردم خریدشون رو انجام بدن و باز بهشون فشاری وارد نشه که امیدوارم همین طور باشه، در مورد گازوییل هم بله، انگاری یادشون رفته :-)

  7. نوشته شده توسط مستر در تاریخ ۰۵ دی ۱۳۸۹ ساعت ۹:۰۰ ق.ظ

    مشکل ما مربا و خیارشور بود که با پیشنهادات جناب هنرپیشه حل شد حالا دیگه همه بریم با باقی پولی یارانه ها حالشو ببریم

  8. نوشته شده توسط عبدالرضا عبدالهي در تاریخ ۰۵ دی ۱۳۸۹ ساعت ۹:۰۶ ق.ظ

    البته همه اینها درست یا غلط بماند
    ولی…..
    پول برق و آب مغازه ها از کجا باید پرداخت شود . این در حالی است که یارانه ای به آن تعلق نگرفته است.
    همچنین کارگاههای تولیدی مانند تیرچه بلوک و…. نیز مشکل دارند

  9. نوشته شده توسط سبخی در تاریخ ۰۵ دی ۱۳۸۹ ساعت ۸:۰۲ ب.ظ

    نقطه جان

    در شوره زارها و نمک زارها اطراف مسیله میشه خیارسبز کاشت و بصورت انبوه و در ابعاد جهانی خیارشور برداشت کرد. فقط میمونه حمل اون که با توجه به گرانی گازوییل از احشام اهلی میشه استفاده کرد. ۱۰ درصد خیار شورها هم برای مصرف خود احشام میشه استفاده کرد و از اون طرف ازشون شیر و پنیر و کره گرفت. با یه تیر هفت هشت تا نشون میشه زد.

  10. نوشته شده توسط نسیم در تاریخ ۰۵ دی ۱۳۸۹ ساعت ۱۱:۳۲ ب.ظ

    یکی می مرد ز درد بینوایی
    یکی گفتش یارو زردک می خواهی؟

  11. نوشته شده توسط موسي هنرپيشه در تاریخ ۰۶ دی ۱۳۸۹ ساعت ۸:۱۹ ق.ظ

    با عرض سپاس و تشکر از همه عزیزانی که در مورد این مقاله نظر داده اند چه مثبت و چه منفی لازم است چندین نکته را خدمت شما عرض کنم :
    ۱- هدف از نوشتن این مقاله این بود که جامعه از اسراف که بلای خانمان سوز ما مسلمین است ، باز داشته شود. تبذیر از کلمه بذر است و به معنای ریخت و پاش کردن است بر آنیم تا جامعه از ریخت و پاش جلوگیری شود .در فرصتی دیگر حتما نگاه قرآن و اهل بیت را در زمینه قناعت و اسراف بیان خواهم کرد.ان شاء الله
    ۲- برادران عزیز چرا قشر تحصیل کرده و فرهیخته یعنی نماد آن همین نویسندگان و کامنت نویسان سایت تراکمه است ، کمک نکنند تا فرهنگ بهینه سازی مصرف جا بیفتد آیا خربد مقدری خیار سبز از بازار و و در سرکه و نمک گذاشتن و یا خرید کمی هویج و شکر و گلاب و ساختن مربا و خیار شور صرفه اقتصادی نیست ؟ باور کنید ما ملتی مصرفی هستیم و بویژه در لامرد که اکثر خریدها دست زنان است و اینها حتی اهل حساب و کتاب هم نیستند و گاهی فروشندگان هم هر چه توانمسته اند به اینها گران فروخته یا با عرض معذرت از نظر وزن کم فروشی کرده اند . بیایید با هم این فرهنگ غلط را با هم به یک فرهنگ نیک تبدیل کنیم . به این امید

  12. نوشته شده توسط اسماعیل از لامرد در تاریخ ۰۷ دی ۱۳۸۹ ساعت ۵:۱۳ ب.ظ

    سلام لطفا در این مورد نظر استاندار کرمان را هم بپرسید