آیا در قرآن بنی اسرائیل قوم برترند ؟

آذر ۱ام, ۱۳۸۹ (دیده شده 2,048 بار)

اشاره: یکی از شبهاتی که در فضای مجازی اینتر نت مرتبا به انحاء مختلف مورد بحث قرار می گیرد،این مطلب است که مطابق آیات ۴۷و۱۲۲ سوره بقره ،بنی اسرائیل قومی هستند که بر تمام عالمیان برتری دارند.
پرداختن به این شبهه وپاسخ گویی به آن از طریق عقل ونقل مورد نیاز جوانان به ویژه کاربران اینترنت است .
مقاله حاضر به این موضوع مهم , پاسخ قرآنی وعقلی میدهد:
الف) آیه چه می فرماید:
یابنی اسرائیل اذکرو نعمتی اللتی انعمت علیکم وانی فضلتکم علی العالمین(۴۷ بقره)
ای بنی اسرائیل بیاد آورید نعمتی را که به شما عطا کردم وشما را بر عالمیان برتری دادم
تکرار این آیه در آیه ۱۲۲بقره نشان از اهمیت این یادآوری است . سیاق هردو آیه نوعی تذکره و هشدار است
ودر مقام یادآوری پیشینه است (دقت کنید) دو فعل “انعمت”و”فضلتکم” هردو ماضی است وبه همین قرینه می توان فضیلت وبرتری آنان را بر عالمیان پیش از آنها (ونه بعد ار آنها)مرتبط دانست.
ظاهرا نعمت هدایت ، رهایی از چنگال فرعونیان وباز یافتن عظمت گذشته وبعثت پیامبران مهم وصاحب حکومت از جمله داوود وفرزندش سلیمان, همه فهرستی از نعمات الهی بر بنی اسرائیل است.
هر چند وجود فعل امر “اذکروایعنی یاد آورید” تلویحا ونه تصریحا . بیان می کند که گویا بنی اسرائیل پیشینه تاریخی خویش را فراموش کرده اند. لذا نیازمند موعظه ویاد آوری نعمت و تفضل الهی هستند.
ب) پاسخ به شبهه: اگر چه در سطور بالا تا حدود زیادی معلوم شد که به قرینه ظاهر آیه، بنی اسرائیل قدردان نعمت الهی نبوده اند واین تفضلات ونعمات الهی مربوط به گذشته آنهاست وفعل های “اذکروا , انعمت و فضلتکم”مفید همین معناست , اما لازم است ازباب “القرآن یفسر بعضه بعضا” بعضی از آیات قرآن تفسیر برخی دیگر است ,
به روش قرآن به قران که بهترین ویایکی از بهترین روشهای تفسیر است , به این معنا بپردازیم:
کلید واژه اصلی برای توسعه معنای آیه “کلمه بنی اسرائیل” و کلید واژه های فرعی مانند “یهود” می باشدتکرار ۴۰ بار واژه بنی اسرائیل(۱) وتکرار ۹بار واژه “یهود “(۲)در این کتاب حیات بخش وبررسی این واژه ها نشان می دهد که نه تنها بنی اسرائیل قوم برتر نیستند , بلکه از زبان پیامبران خود واز جمله داوود وعیسی بن مریم علیهماالسلام مورد لعن قرار گرفته اند.
در اینجا به پاره ای از گناهان قوم بنی اسراییل که در قرآن ذکر شده ، اشاره می کنیم بدین معنا که قومی که این همه گناهان بزرگ انجام می دهند, عملا شایستگی فضیلت وبرتری بر تمام عالمیان را از دست می دهند.
دلیل اول : گناهان بنی اسرائیل در فرهنگ قرآن:
۱-ادعای فرزند خواندگی خداوند که شرک ذاتی است.
“وقالت الیهودوالنصاری نحن ابناء الله واحباءه”(۳)- اتهام دست بسته بودن به خداوند که در نتیجه این اتهام شرک آلود، مستحق لعنت شدند.
“وقالت الیهود یدالله مغلوله غلت ایدیهم ولعنوا ماقالوا”(۴)
– ادعای فرزند خدا بودن برای عزیر پیامبر که خود شرک است
“وقالت الیهود عزیزابن الله “( ۵)
عداوت شدید با مومنان
“لتجدن اشدالناس عداوه للذین آمنو الیهود”(۶)
– کشتار به نا حق انبیاء
“وقتلهم الانبیا ءبغیرحق”(۷)
– فساد در زمین
“وقضینا الی بنی اسرائیل فی الکتاب لتفسدن فی الارض مرتین(۸)
– گوساله پرستی
“واذ واعدنا اموسی اربعین لیله ثم اتخذتم العجل من بعده وانتم ظالمون “(۹)
– کفر:
“فآمنت طائفه من بنی اسرائیل و کفرت طائفه”(۱۰)
دلیل دوم: در قرآن کریم امت نمونه ،امت پیامبر اکرم (ص)تعریف شده واین نشان می دهد که فضیلت بنی اسرائیل برای پیشینه آنهاست که متاسفانه پشتوانه نشده است.
“وکذالک جعلنا کم امه وسطا لتکونوا شهداء علی الناس ویکون الرسول علیکم شهیداا(۱۱)
“کنتم خیر امه اخرجت للناس تامرون بالمعروف وتنهون عن المنکر….”(۱۲)
دلیل سوم: منظور از نعمت ارزانی شده به بنی اسرائیل ، نعمت وجود انبیا ء وحاکمان الهی است که قرآن کریم به آن اشاره می کند.
“اذقال موسی لقومه یاقوم اذکروا نعمت الله علیکم اذ جعل فیکم انبیاء وجعلکم ملوکا واتیکم مالم یوت احدا من العالمین” (۱۳)
هنگامی که موسی (ع) به قوم خود گفت: ((ای قوم من ! نعمت خدا را بر خود متذکر شوید هنگامی که میان شما پیامبرانی قرارداد وشما را حاکم وصاحب اختیار خود قرار داد وبه شما چیزی بخشید که به هیچ یک از جهانیان نداده بود.
دقت در اینکه فعل جعل وجعلکم هردو ماضی است نه مضارع . واینکه به پیشینه بنی اسرائیل مربوط است نه به آینده آن , بی نیاز از توضیح است واین موضوع که فضیلت مردم بنی اسرائیل مربوط به گذشته آنهاست ،مورد تائید مفسران است(۱۴)
دلیل چهارم: در فرهنگ قرآن “عالمین ” به عالمین زمان خود تعبیر شده است.
در مورد حاکمیت بنی اسرائیل برمشرق ومغرب زمین, خداوند می فرماید:
“و اورثنا القوم الذین کانوا یستضعفون مشارق الارض و مغاربها (۱۵)
ومشرق ها ومغرب های پربرکت زمین را به آن قوم به ضعف کشانده شده، واکذار کردیم.
واین مطلب را همه می دانند که بنی اسرائیل بر همه کره زمین حاکم نبودند وگزارش تاریخی در این زمینه وجود ندارد . قران کریم نیز علی رغم ستایش ملک بی نظیر حضرت سلیمان (ع) که در حکومت آن حضرت متجلی است، (۱۶) اما بنا به آیات سوره نمل در همان زمان حاکمیت بی نظیر سلیمان ، هد هد بعنوان یک پرنده برای آن حضرت از کشورهای همسایه خویش واز جمله سبا خبر یقین آور آورده همان که او ازآن بی خبر است.
“وقال احطت بما لم تحط به و جئتک من سبا بنبا یقین” (۱۷)
دلیل پنجم : به فرض که آموزه های آیات ۴۷و ۱۲۲ سوره بقره مبین نوعی فضیلت برای بنی اسرائیل در آینده باشد- که اثبات شد که نیست- آیا بنی اسرائیل در امروز می تواند نژاد پرستی خودرا در پس این توجیه پنهان نماید ؟
آیا لعن های قرآن را مورد بنی اسرائیل می توان نادیده گرفت؟(۱۸)
امید است با دقت در آموزه های حیات بخش قرآن کریم پاسخی رسا برای مخالفان این کتاب داشته واز منطق قرآنی برخوردار باشیم
والسلام علیکم ورحمه الله وبرکاته

پی نوشت ها:۱- عبدالباقی ، محمد قواد، المعجم المفهرس لالفاظ القرآن الکریم صفحه ۱۳۷و۱۳۸
۲- همان منبع صفحه ۷۷۵
۳- مائده آیه ۱۸
۴- مائده آیه ۶۴
۵- توبه آیه ۳۰
۶- مائده آیه ۸۲
۷- نساء آیه ۱۵۵
۸- اسراء آیه ۴
۹- بقره آیه ۵۱
۱۰- صف آیه ۱۴
۱۱- بقره آیه ۱۴۳
۱۲- آل عمران آیه ۱۱۰
۱۳- مائده آیه ۲۰
۱۴- مکارم شیرازی / تفسیر نمونه / جلد صفحه ۲۲۱
۱۵- اعراف آیه ۱۳۷
۱۶- ص آیه ۳۵
۱۷- نمل آیه ۳۵
۱۸- مائده آیه ۶۴و۶۵

یک پاسخ به “آیا در قرآن بنی اسرائیل قوم برترند ؟”

  1. نوشته شده توسط sargord در تاریخ ۱۹ آذر ۱۳۸۹ ساعت ۸:۱۳ ب.ظ

    salam aghaye honarpishe man nemidonam che ghomi bartar hast lotfan age midonid be man ham begid mamnon misham